Förenklingsrådet: slopa momskrånglet med lätta lastbilar

På tisdagen överlämnade Förenklingsrådet det första förslaget på en regelförenkling till energi- och näringsminister Ebba Busch. Det handlar om att företag ska kunna göra avdrag för ingående moms vid inköp eller leasing av alla typer av lätta lastbilar, oavsett karosserityp. Det skulle, som konstateras i förslaget, göra att företagens fordonsval baseras på verksamhetens behov, i stället för momsregler.
– Det är oerhört glädjande att vi äntligen har kommit i mål med vårt första förslag. Det första av många vi kommer att lämna till regeringen, säger Företagarnas regelförenklingsexpert Erik Östman, som är ledamot i Förenklingsrådet.
Förlegad regel
I dag kan företag bara göra avdrag för ingående moms för lätta lastbilar om förarhytten på fordonet utgör en separat karosserienhet. Det rör sig till exempel om bilar med flak, men handlar enligt regelverket om att förarhytten på fordonet ska utgöra en avskild enhet med bakre vägg, och att skåpet med fyra egna väggar och tak ska vara en annan avskild enhet som är monterad på chassiet. En vanlig plåtvägg som finns i de flesta skåpbilar räcker inte.
Dagens regel infördes för länge sedan med motiveringen att det vore minde sannolikt att företagare skulle använda lätta lastbilar med en separat karosserienhet för privat bruk. Men sedan dess har fordonsflottan förändrats och i dag rullar hundratusentals skåpbilar på vägarna. Lätta lastbilar som företagen inte kan göra avdrag för ingående moms för. Det är inte rimligt. Dessutom finns det andra och bättre sätt att beivra att företagare använder bilar privat, till exempel genom förmånsbeskattning.
– Det är ett rimligt och välkommet förslag som Förenklingsrådet lägger fram. Att man inte har avdragsrätt för moms för dessa lätta lastbilar är ett gissel för stora mängder småföretagare. Skälen för inskränkningen i avdragsrätten är sedan länge överspelade, säger Företagarnas skattepolitiska expert Patrick Krassén.
Miljardbesparing för företagen
Förenklingsrådet påpekar att särskilt branscher som bygg, service, installation, lokalvård och fastighets- och skogsförvaltning skulle påverkas av regelförenklingen. Det handlar om många småföretag och alla inköpsbeslut om lätta lastbilar som görs i dessa branscher. Kostnadsbesparingarna för de berörda företagen beräknas till totalt cirka 1,4 miljarder kronor per år och regelförenkling väntas ge positiva effekter för svensk konkurrenskraft, innovation och nya affärsmodeller.
– Det är extra glädjande att det är ett förslag som framför allt mindre företag kommer kunna dra nytta av. Nu är det upp till politiken att plocka upp bollen och driva förändringen i mål. Det handlar trots allt om en besparing på totalt 1,4 miljarder kronor per år för de branscher som berörs av lättnaden, säger Erik Östman.