För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagsräddarna – den osminkade vardagen lockar

Publicerad 11 mar 2025
I en ny tv-serie tar sig experterna an bolag där alla varningslampor blinkar rött: men det finns hopp även om företaget är på fallrepet.
Programledarna i Företagsräddarna, Markus Brattfeldt och Agneta Kling.

Företagande handlar om så mycket mer än pengar in och pengar ut. Självklart är ekonomin viktig. Den är ju kvittot på att verksamheten fungerar. Men att driva företag innebär också att brinna för att leverera sina varor och tjänster, pröva nya idéer och lösa samhällsproblem. Den som inte är beredd att ta ekonomiska risker gör klokt i att inte bli företagare, eftersom osäkerhet kommer med jobbet. Därför är det inte heller så konstigt att företagare ibland kan hamna i ekonomisk knipa som de inte själva ser någon utväg ur.

Mycket står på spel

Som tur är går det ofta att få rätsida på problemen innan hela verksamheten kantrar, om bara hjälpen kommer i tid. Men det betyder inte att det är enkelt. Det kan krävas tuffa beslut som rör upp känslor samtidigt som både anställdas och den egna försörjningen står på spel. Så hur gör man? Om det handlar den nya tv-serien Företagsräddarna, vars första avsnitt i premiärsäsongen nu finns tillgängligt på Youtube. 

Företagsräddarna på Youtube. 

Lyfta på motorhuven

Det är Markus Brattfeldt som ligger bakom satsningen. I sin roll som företagsrådgivare och föreläsare har han kommit i kontakt med många företagare som hamnat på djupt vatten. Tillsammans med de andra experterna på utbildningsföretaget Ägarskolan jobbar han med att få företag att bli mer lönsamma, få fler kunder och bli mer värdefulla.

– När man lyfter på motorhuven på ett företag som har problem visar det sig oftast vara tre till fem saker som man behöver agera på. Det handlar mer sällan om att implementera sofistikerade strategier, säger han.

Trailer - Företagsräddarna

Se värdet i vanliga företag

Det är en sak att ge råd, en annan att driva igenom beslut. Genom att gå in som delägare i företagen som de hjälper ser Markus och hans kollegor till att hjälpen blir handfast och att företaget som har problem kan ta nya tag. Den metoden använder de även i fallen som är aktuella i Företagsräddarna.

– Det finns ett affärsmoment i tv-serien. En del av spänningen handlar om hur företagaren vill göra framöver. Ska vi vara kvar som delägare eller vill de köpa ut oss? Det visar på ett tydligt sätt vilka värden som finns i vanliga företag, säger han.

”Bubblat under flera år”

Idén om att göra tv av att vända problemföretag har Markus tänkt på länge. Han har själv deltagit i flera produktioner, bland annat Tv 4:s The Apprentice Sverige. En del av inspirationen kommer också från Lyxfällan, även om det är stor skillnad på både de problem och lösningar som Företagsräddarna handlar om.

– Konceptet har bubblat under flera år. Att det blivit av nu beror på att vi hjälpte ett företag som gick knackigt och det var som klippt och skuret för att göra tv av. Vi kände att antingen fortsätter vi planera för att göra något i framtiden eller så kör vi i gång nu. Vi bestämde oss för att köra, säger han.

Problembranscher lockar

Den första säsongen av Företagsräddarna har sex avsnitt och handlar om två företag. I den andra säsongen som redan planeras deltar tre företag.

För Markus och teamet bakom programmet är det viktigt att skildra vanliga företag och deras utmaningar. Dels för att de menar att företagande i sig rymmer spänning och dramatik, dels för att lyfta fram hur viktigt företagandet är i samhället. Dessutom vill de visa att det ofta finns större möjligheter att lyckas än vad många tror.

– Jag har aldrig varit rädd för utmaningar och vi har medvetet valt ut företag i konkursdrabbade branscher i tv-serien. I första säsongen är det ett byggföretag och ett inom detaljhandel, säger han.

Kapar onödiga kostnader

Markus kollega Agneta Kling på Ägarskolan har erfarenhet av att bygga och sälja flera företag. Hon är den andra experten som man får lära känna i Företagsräddarna, men även andra experter deltar. En av dem är Företagarnas chefsjurist Karin Berggren. Företagarna märks dessutom på andra sätt.

– Jag brukar säga att det är lönsamt att gå med i Företagarna och vi använder medlemsrabatterna för att kapa onödiga kostnader i företagen som vi hjälper, säger Markus.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna