Ingen quick fix för matpriserna

Det var priset på tomatpuré som fick bägaren att rinna över för knivstabon Annika Morina. Hon gick hem och lade upp en uppmaning på TikTok om att protestera mot de höga matpriserna: låt bli att handla under en vecka, använd det som finns hemma – eller handla i de små lokala matbutikerna.
Uppmaningen blev viral och har fått både aktivister och politiker att haka på. Nu är veckan här då många bojkottar de stora matkedjorna, samtidigt som debattens vågor går höga om matpriserna. Finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren har svarat med att kalla företrädare för livsmedelskedjorna – och livsmedelskedjan – för samtal på torsdag. Regeringen gjorde på liknande sätt 2023.
Företagarnas chefsekonom Johan Grip menar att det är viktigt att inte fastna vid föreställningar om att det finns enkla lösningar och att det skulle vara lätt för dagligvaruhandlare att ta ut ”överpriser”. Om det var så att det finns stora vinster att göra skulle det leda till att fler vill etablera sig och därmed driva ned vinsterna.
Fåfängt fingerpekande om ”överpriser”
Inga enkla lösningar
Det är inte tu tal om att livsmedelspriserna stigit kraftigt under årets första månader. Det visar statistik från SCB. Men det är många faktorer som ligger bakom priserna. Det handlar om allt från valutakurser och geopolitisk oro, klimateffekter på skördar och andra livsmedel, priset på olika insatsvaror, transporter och kostnader för förpackningar.
– Ett högre pris i butiken betyder inte nödvändigtvis att företaget som levererat varan eller handlaren gör en större vinst. Tvärtom kan det vara så att kostnaderna har gått upp mer än vad du som kund ser på hyllan, säger Johan Grip.
Konsumentmakt är bra
Möjligheten att använda konsumentmakten för att snabbt se resultatet i dagligvaruhandeln ger Johan Grip inte mycket för, eftersom många av impulserna bakom högre priser ligger utanför branschens kontroll. Däremot menar han att det är bra att man som konsument är aktiv och gör medvetna val, men då är det inte storleken på affären som är det viktigaste.
– Det är många små producenter som säljer sina varor i stora butiker. Så när man bojkottar en stor butik så kan det drabba den lilla producenten, säger han.