För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ljus i mörkret för bedragna företagare

Publicerad 5 mar 2025
Företagarna välkomnar att en småföretagare för första gången blivit ersatt av banken i ett bedrägeriärende, men det borde vara regel, inte undantag.

Bankbedragare lurar bara ett sms eller samtal bort. Det gäller att ständigt vara på sin vakt – inte minst som företagare. Dels för att bedragare dras till företagskonton i hopp om att kunna stjäla mycket pengar. Dels för att företagare inte omfattas av konsumentskyddet mot bankbedrägerier, trots att det vore möjligt att ge de minsta företagen samma skydd, enligt EU:s betaltjänstdirektiv. 

– Det är orimligt att jämföra en frisör eller en bagare med ett storbolag som har egna jurister. När småföretagare utsätt för bedrägeri är det en vanlig människa som blir av med i värsta fall sina livsbesparingar. Vi vill att de ska ha starkare rättsligt skydd, säger Tobias Adielsson, Företagarnas expert på brott mot företag och säkerhet. 

Bra dom, men inget prejudikat  

Nu uppmärksammas en dom i Linköpings tingsrätt där en småföretagare, för första gången, fått rätt mot sin bank i ett bedrägeriärende. P4 Östergötland berättar att företagaren blev av med nästan en miljon kronor på företagskontot och även sina, fruns och dotterns alla besparingar. Kinda-Ydre Sparbank ersatte kunden som privatperson, men har alltså även dömts att ersätta pengarna på företagskontot. Tingsrätten slår fast att bedragarnas tillvägagångssätt inte var tillräckligt känt när brottet begicks. 

Bankens vd Johan Widerström säger i en artikel i Dagens Industri att de inte är nöjda med domen, men accepterar den. Det betyder att inte någon högre instans tittar på fallet och därmed blir domen inte heller vägledande för hur liknande rättsfall ska bedömas i framtiden. 

–  Det är bra att Kinda-Ydre Sparbank dömts att betala tillbaka nästan en miljon kronor och rättegångskostnader. Det visar att det finns hopp – men eftersom inte banken överklagat domen så blir den inte prejudicerande, säger Tobias Adielsson.  

Parallella vägar framåt 

I samma DI-artikel intervjuas målsägandens biträde Magnus Nyström som ligger bakom det fall i Högsta domstolen som häromåret skapade praxis för skydd för konsumenter som blivit utsatta för bankbedrägerier. Han jobbar på att få en prejudicerande dom i ett annat fall, vilket Företagarna välkomnar.  

– Flera drabbade företagare jag är i kontakt med menar att de behöver ett prejudikat innan de vågar gå in med pengar i en rättsprocess för att få rätt mot banken, säger Tobias Adielsson.  

Samtidigt pågår arbete inom EU med att ta fram en ny betaltjänstförordning som kan göra att kraven på att bankerna ska skydda företagskundernas pengar ökar. Företagarna menar att det enda rimliga är att ge småföretagare samma skydd som konsumenter när det gäller bedrägerier. 

– Konsumentskyddet mot bankbedrägerier borde införas även för småföretag, eller det som kallas mikroföretag, säger Tobias Adielsson. 

Fler nyheter från Företagarna