”För att kunna bygga engagemang behöver man börja mäta detta”
Johanna Lindwert Lannér, HR-chef på Eletive, pratade om engagemang på arbetsplatsen. Eletive grundades 2014 och erbjuder verktyg för att mäta och öka medarbetarengagemang.
– Det enda vi gör mer i livet än att jobba är att sova. Då är det viktigt att vi är engagerade i vårt arbete, säger Lindwert Lannér.
Enligt undersökningar som har gjorts går det att konstatera att så lite som en av fem personer är engagerade i sitt arbete sett till hela världen. I Europa är andelen något lägre. Arbetsgrupper med högt engagemang har 21 procent högre lönsamhet och dessutom får dessa företag uppemot dubbelt så många jobbansökningar.
Varför är engagemang så viktigt?
– Det ger ökad produktivitet och högre lönsamhet. Man ser också att det leder till minskad sjukfrånvaro och färre långtidssjukskrivningar. Utöver det får man ett starkare employer brand och nöjdare kunder, säger Lindwert Lannér.
Som arbetsgivare kan man använda medarbetarundersökningar för att ta reda på vilka brister och styrkor det finns på arbetsplatser. Att behålla sin personal är en framgångsfaktor men många gånger också en utmaning. I de fall där chefer agerar på resultatet av dessa undersökningar går det att se ett dubbelt så stort medarbetarengagemang som i bolag där medarbetarnas åsikter inte tas i beaktning i samma utsträckning. Detta är en av de viktiga grundbultarna när Eletives HR-chef föreläser. Hon trycker på vikten av att ha regelbundna och aktiva medarbetarundersökningar.
– För att kunna bygga engagemang behöver man börja mäta detta, säger Lindwert Lannér.
Hur skapar man engagemang rent konkret?
– Börja analysera. Titta på varje avdelning och dess behov, ge sedan cheferna information om hur de kan göra och vilka analysverktyg som kan användas, säger Lindwert Lannér.
Företagskultur och attityd är viktigt på Hilti
Anställ efter attityd och träna sedan upp kunskaperna. Så lyder budskapet som Staffan Nilsson Grunning, key account manager på Hilti, förde fram. På Hilti har man en tydlig feedbackkultur och jobbar aktivt med bland annat utvecklingssamtal. Under de senaste tio åren har Hilti mottagit utmärkelsen World´s best workplaces av A great place to work hela fem gånger.
– Att bli utsedd till ”Great place to work” år efter år är inte bara tur. Jag som medarbetare sätter upp mål för hur jag utvecklas i min roll eller tar klivet till en annan tjänst. Sen jobbar vi månatligt med att följa upp målen, säger Nilsson Grunning.
Att utveckla sina anställda under tiden de är på företaget ger förbättrade resurser men även goda ambassadörer av tidigare medarbetare när dessa byter jobb.
– Vi lever i en föränderlig värld och allt snurrar fortare. Vem är det som ställer kraven på att vi mår bra trots det höga tempot? frågar Nilsson Grunning deltagarna som fick fundera en stund.
Frågorna haglade in från publiken, bland annat om hur man bygger upp en stark och god kultur i företaget.
– Det är viktigt att man kämpar gemensamt mot sina mål, säger Nilsson Grunning.
Sia glass och Randstad berättade om sina succévägar
Stefan Carlsson, vd för Sia glass, berättade om hur de arbetar med employer branding och social hållbarhet för att attrahera kompetenta medarbetare till Slöinge. De vill att såväl personalen som den lilla orten ska växa hållbart. Företaget arbetar aktivt med sitt varumärke och lyfter särskilt fram sin hållbarhetsprofil med lokala råvaror och lokalt producerade produkter med urstark anknytning till platsen.
Randstad delade med sig av vad som driver och motiverar arbetstagare i det moderna jobbsöket. Ett huvudämne var att bena ut hur företagare kan arbeta för att bli attraktiva arbetsgivare. Dessutom presenterade de en sammanfattning av sin årliga employer brand report. Därigenom kan man som företagare få de insikter man behöver för att förstå vad som driver och motiverar arbetstagare när de söker arbete. I korthet bjöd Randstad även på en kort sammanfattning om vad svenska folket tycker är viktigast när de attraheras av och väljer arbetsgivare.