För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Du får två sekunder på dig – hinner du fånga kunden?

Publicerad 21 mar 2023
Enligt nyare forskning tittar människor i genomsnitt i 1,5 sekunder på en digital reklam. På den tiden ska annonsören ha hunnit visa sin logga – som bör utgöra 25 procent av skärmen för att med enkelhet uppfattas även på en liten mobilskärm.
Erik Modig, pressbild.

I en tid då mer eller mindre alla slåss om den digitala uppmärksamheten och då kunden blir fullkomligt överöst med information dygnet runt är det viktigt att göra rätt för att nå fram som annonsör. Företagare behöver se över hur man sköter sin digitala annonsering för att inte lägga resurser på fel plats.

– När vi känner oss som mest effektiva är vi oftast som mest ineffektiva, säger Erik Modig, forskare och författare.

Vill man få så effektivt tittande som möjligt på sin reklam är Youtube att föredra, förutsatt att annonsen inte går att klicka förbi utan att tittaren måste se den för att komma till sitt filmklipp. Reklam på TV ger också bra exponeringstid. Desto sämre tittartider är det i sociala medieplattformar så som Facebook. Vid annonsering på nyhetssidor är modul-annonser att föredra medan kanter och panorama på toppen är desto sämre.

– Man måste anpassa annonserna. Budskap och logga ska vara presenterat inom två sekunder. Prata inte för mycket, använd få ord, säger Modig.

Vägarna till kunden är många – produktplacering, riktad reklam eller hörsägen för att nämna några. Det gamla uttrycket ”all reklam är bra reklam” kan brytas ner i två delar. Ja, det är bra att få ut vetskapen om att företaget existerar. Nej, alla sätt är inte lika bra. Genom att fila på reklamen blir den både bra och lönsam, annars kan den vara bortkastad.

– Effektiv reklam fungerar som propaganda, det vill säga den påverkar på ett undermedvetet plan, över tid. Till skillnad från information, som jag oftast aktivt söker upp, så drabbar reklam mig. Och i bästa fall fastnar delar av den omedvetet. Men för att detta ska lyckas så krävs både kreativitet, hantverk och insikt om marknadsförhållanden, skrev Jan Lindforss i Resumé förra året.

Så här lång tid tar det att nå ut i digital reklam

Påminn om köp: 1 sekund.

Påminn om varumärke: 1,5 sekunder.

Påminn om produkt: 2,5 sekunder.

Berätta om varumärke: 4 sekunder.

Berätta om komplex produkt: 8 sekunder.

Berätta om företaget: 15 sekunder.

Introducera varumärke: 25 sekunder.

Berätta om er värld: 60 sekunder.

Fler nyheter från Företagarna