För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare i Karlshamn ser livet genom en lins

Publicerad 20 maj 2024
Anton Frej överraskades med sitt pris på den lokala galan. Han var ditbjuden i syfte att filma tillställningen men när motiveringen lästes upp förstod han snabbt att det var dags att kliva upp på scen. ”Jag älskar det jag gör och är väldigt tacksam över att det uppmärksammas på det här sättet”, säger han.
Foto: Gillakarlshamnsgalan

På Frej Creative gör man allt från cinematiska drönarfilmer till detaljrika produktreklamer. Målet är att framhäva företagens varumärke och förmedla deras budskap på ett professionellt sätt. Det började med att Anton Frej skrev sitt kandidatarbete om hur man förmedlar stämning i film. Det la grunden för den teknisk expertis han nu besitter i filmskapande.

– Nästa steg var att lyssna noga på kundernas behov och tyda deras idéer och visioner till en projektplan för film. Jag kan kombinera min tekniska expertis med att förstå kundens behov vilket leder till en professionell film de kan vara stolta över, säger Frej.

Vad fick dig att bli företagare?

– Jag har alltid varit inspirerad av de som följer sina drömmar och tar kontroll över sitt liv. När jag sen insåg att min största hobby var något jag kunde ta betalt för visste jag att jag hade hittat något speciellt, säger Frej.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Jag får ofta höra att det är väldigt kul att jobba med mig. När jag kommer ut till företag och ska filma så "stör" jag deras vardagliga arbete, därför är jag väldigt tydlig i planering och har stor respekt för deras tid. Så att höra att de har tyckt att inspelningen varit smidig och trevlig gör mig väldigt stolt, säger han.

Den unga företagaren vill fortsätta vara en stor del i hela processen, från idémöte till uppföljning, även framöver. Men han vill bygga upp en bra arbetsgrupp på upp till sju personer som besitter olika expertis och älskar det de gör. Då skulle de kunna åta sig större projekt och ta hand om kunderna efter filminspelningarna genom att ha personer som hjälper dem med publicering och sociala medie hantering. Det skulle ge ett mervärde till kunden och säkra att de får så mycket nytta av filmproduktionerna som möjligt.

Vilket är ditt bästa företagartips?

– Det är lite tråkigt, men ha en organiserad mejl och svara alltid så snabbt som möjligt. Att tydligt passa bollen till kundens planhalva så de inte behöver vänta på svar eller undra över saker. Det leder till att de svarar dig snabbare och man snabbare får jobbet, säger Frej.

Fler nyheter från Företagarna