För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Det är alltid en utmaning att fylla någon annans skor”

Publicerad 17 mar 2025
Årets Företagare i Simrishamn heter Anja Persson och Erik Nilsson. Tillsammans driver de det framgångsrika bolaget Gunnarshögs gård.

Gunnarshögs gård erbjuder bland annat sina kunder en hållbar, prisvärd och god kallpressad rapsolja.

– Rapsen odlas på vår egen gård eller alldeles i närheten, vilket ger oss full kontroll över hela produktionen, från frö till flaska.

Släktgården har varit i drift sedan 1897, Anja och Erik tog över år 2012. Med en stor dos nyfikenhet och minst lika mycket ”jäklar anamma”, som de beskriver det, har de utvecklat bolaget på många sätt. I dag är det en året runt levande verksamhet med 17 heltidsanställda och tio som arbetar säsong. Årets Företagare är stolta över att ha motiverade medarbetare som kan påverka utvecklingen av verksamheten.

– Humankapitalet är det viktigaste vi har. En bra blandning av människor som räknar på investeringar, vågar ta risker, är duktiga på marknadsföring, kvalité och som har näsa för att vi måste förändras med vår omvärld för att kunna komma längre.

Vad i ert företagande gör er mest stolta?

– Att driva en verksamhet som skapar arbetstillfällen, en levande landsbygd samt enkel och ärlig mat. Men också kunskapen som vi för vidare genom gårdsvisningar och såklart glädjen som ett dopp i rapshavet sprider.

Mer än varuförsäljning

På Gunnarshögs gård anordnas visningar i produktionen för att besökarna ska få lärdom om hur flaskan med rapsolja har blivit tillverkad och hur den ska användas. Genom att kombinera besöksverksamhet med produktion och eget lantbruk får de ständigt nya insikter som omvandlas till utveckling.

– Bredden av kunder gör att vi ständigt utvecklas. Vi undersöker hur stort koldioxidavtryck ett kilo rapsolja gör och framför allt vad kan vi göra för att sänka det. Det gör vi till stor del genom att motivera lantbrukarna med en morot och på så vis förflytta en del av förtjänsten till odlarledet, säger de och tillägger:

– Vi tittar på hur våra restströmmar kan användas till nytt innovativt protein till både människor och byggmaterial.

Fler nyheter från Företagarna