För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Jobbskaparna 2019 Johan Åberg

Publicerad 28 maj 2019
Vad kan vara ett bättre tillfälle att starta ett företag än när allt kraschat? tänkte Johan Åberg under finanskrisen 2009 och grundade B2B-byrån Next State. I dag har byrån cirka tjugo medarbetare och hjälper företag att vinna större affärer. För att göra det behövs rätt medarbetare.

Är du i en relation? frågar Johan Åberg. Frågan kan tyckas udda, men grundar sig i en enkel insikt. Är du i ett förhållande som du trivs i har du inte ögonen öppna för en dejt. På samma sätt går inte ett företag som har en partnerrelation ut och letar nya kunder hela tiden. Next State väljer noga sina kunder och vårdar relationerna.

− Det finns tre sorters kunder. Bra kunder. Dåliga kunder och de som inte alls är kunder. Det gäller att utveckla långsiktiga kundrelationer som bygger på tillit. Det är viktigt att bestämma sig för vad som är en riktigt bra kund – sätta kriterier för det – och välja bort de som inte är det, säger Johan.

Riktig effekt får ta tid

Next State jobbar med marknads- och säljstrategi, ofta med ägarledda företag. Johan säger att det finns en föreställning om att sådana företag är snåla, men att det i stället handlar om att de vill ha saker som funkar.

− De vill ha riktig effekt. När de förstår hur vi vill arbeta med dem är de beredda att ändra tidshorisonten och vara långsiktiga för att få optimal effekt, säger han.

Johan återkommer till relationer och företagskultur. Mindre B2B-företag springer ofta efter nya kunder utan att verkligen veta vad det är som ger återkommande affärer och har inte tänkt igenom sin affärsmodell.

− Våga säga nej till uppdrag som inte ger växande affärer och bolag utan sköna värderingar. Vi jobbar till exempel inte med företag i tobaks- eller spelbranschen, men för mig är det lika viktigt att dem vi samarbetar med behandlar vårt team bra, säger Johan.

Motivera mera

Next State har växt påtagligt sedan starten för tio år sedan, både mätt i omsättning och antalet anställda. En nyckelfaktor för att lyckas med det är att bli riktigt duktig på att rekrytera.

− Riktigt motiverade personer vaknar upp motiverade. Omge dig med skickliga, peppade och omtänksamma medarbetare. Vi brukar säga att slöfockar, surpuppor och amatörer undanbedes. Men tänk också på att du som chef kan demotivera de bästa om du slarvar med ledarskapet, säger Johan.

Next States kontor ligger på Södermalm i Stockholm, men företaget tänker öppna ett kontor i Miami, Florida.

− I framtiden kommer alla att kunna jobba ännu mer flexibelt geografiskt. Många undrar varför vi väljer Miami, men varför inte? Varför expandera till en tråkig stad där ingen vill vara när man kan göra något superhäftigt? undrar Johan.

Som jobbskapare är Johan inte så intresserad av att säga hur politiker eller media borde beskriva företagare. Entreprenörer måste börja i andra ändan, med sig själva, anser han.

− Mitt råd till entreprenörer är att vi måste inse att vi är förebilder. Med det kommer ett ansvar att se mer till hur våra fötter förflyttar oss över tid än till hur mycket vi pratar. Vi behöver visa det vi gör för samhället. Om det blir tydligare för alla kommer politiker att säga att det behövs företagare i stället för att som i dag säga att det behövs jobb. Det är ju vi som är jobbskaparna.

Johan har varit medlem i Företagarna i 10 år. 

Till Jobbskaparna-sajten

Fler nyheter från Företagarna