Nordic Pool surfar på pandemivågen

– Vi säljer inte i första hand produkter eller tjänster, förklarar Patrick och får instämmande från de två andra delägarna Ulf Ring, som grundade Nordic Pool 2002, och Kjell Jansson.
– Vi säljer en upplevelse och oförglömliga minnen. Vi tror på långsiktiga kundrelationer och våra kunder består av både privatpersoner, offentliga bad, och hotell- och spaanlä
Nordic pool grundades av Ulf Ring. Bolaget hanterade i första hand service av olika poolanläggningar, men expanderade snabbt. 2008 öppnade Nordic Pool sin första butik på Dragonvägen i Väsby centrum och anställde två personer.
Expansionen fortsatte och företaget växte ur sina lokaler och flytten gick till Bredden, där företaget numera finns med en butik på 350 kvadratmeter. Samtidigt växte företaget med fler montörer och Patrick Litens lämnade IT-branschen efter 20 år och kom in på försäljningssidan.
Dagens tredje delägare Kjell Jansson anslöt till företaget 2013. Året efter förvärvades Badexpo och därmed blev Nordic Pool marknadsledande inom privata och publika badanläggningar i Storstockholm. Det gav en större kundbas och ett bredare utbud till kunderna.
I dag har företaget nio årsanställda och ett tiotal säsonganställda på service- och byggsidan. Omsättningen ligger på ca 25 miljoner.
– Konkurrensen är hård på rena poolpaket men vi har starkt fokus på att sälja pool tillsammans med hela installationsbiten, säger Patrick.
Genom ett brett utbud av produkter och samarbetspartners kan företaget leverera helhetslösningar- allt ifrån rådgivning, projektering, installation och driftsättning till utbildning, dokumentation och service/underhåll. Servicesidan är jätteviktig och kommer att växa ännu mer i och med att antalet poolägare ökar i Stockholmsrådet.
– Det är vår styrka, menar Patrik, vilket ger möjlighet att fortsätta utvecklas som den främsta Spa- och poolentreprenören inom Stockholmsregionen.
Företaget säljer inte bara pooler från standardsortimentet utan arbetar även med att projektera och bygga mer exklusiva arkitektritade poolmiljöer med extra allt, som Patrik uttrycker det. Det handlar om en prisnivå på två miljoner kronor och uppåt. Det har blivit mellan fem och tio exklusiva poolbyggen varje år.
– Pandemin gav oss ett väldigt uppsving, säger Patrick. Vi har alltid konkurrerat med resebranschen. När pendeln svängde till mer hemester då möjligheterna att resa stoppades, märkte vi direkt en ökad efterfrågan redan 2019. Det har fortsatt både 2020 och 2021 och vi ser inte någon avmattning under det närmaste å
– Efterfrågan kommer självklart att plana ut men inte falla i vår bransch. Samtidigt kommer servicesidan att vä Alla tusentals pooler i Storstockholm behöver årlig service och underhåll.
Men visst finns det utmaningar för branschen. Stigande kostnader för transporter, stigande materialpriser och materialbrist på bland annat elektroniska komponenter. Tillsammans med frågetecken för inflation och räntor som kan göra investeringar för privatpersoner mindre lockande.
En annan utmaning är att hitta pooltekniker. Med växande marknad och att företaget snart är inne i generationsväxling är behovet stort med att hitta rätt kompetens.
– Men vi ser goda tider även för 2022, poängterar Patrick. Högsäsongen börjar i samband med på En solig påsk då vill alla poolägare ha hjälp med service och under håll senast före midsommar och andra vill gärna ha en färdig pool till sommaren.
Företaget balanserar det lägre efterfrågan under övriga delar av året med att installera och serva spa och pooler på olika hotell, Finlandsfärjor, sjukhus och rehab- och spa-anläggningar.