Årets Företagare Powersystrar i PR-branschen är Årets Unga Företagare i Stockholms län
Systrarna Sharareh och Roshi Hoss är Årets Unga Företagare i Stockholms län. Sharareh tog emot utmärkelsen från Stockholms läns landshövding Anna Kinberg Batra vid en middagsmottagning på Tessinska palatset. Hon och Roshi driver PR- och eventbyrån Hoss Agency som på kort tid tagit hela branschen med storm.
De började sin företagarbana som festfixare 2017. Ganska snart stod både kändisar, influencers och företag på kö för att anlita systrarna som arrangörer för deras fester och event. Genom omsorgsfull planering, hårt arbete och stor fingertoppskänsla har Sharareh och Roshi lyckats "festa" sig hela vägen till nöjesbranschens topp. De senaste åren har de breddat verksamheten till att också omfatta mer traditionellt PR-arbete, men fester och event är fortsatt ett viktigt redskap i deras verktygslåda, och deras förmåga att skapa oförglömgliga events och kampanjer är något de själva lyfter som en av sina viktigaste styrkor.
Idag är Sharareh och Roshi två av sektorns klarast lysande stjärnor och Hoss Agency är en branschens mest eftertraktade byråer som räknar några av landets största varumärken bland sina klienter. Bolagets omsättning har vuxit till runt 20 miljoner kronor och utöver systrarna själva arbetar idag ytterligare ett halvt dussin personer i företaget. De framhåller sina medarbetare som en viktig nyckel till framgång, och deras lagbygge och ledarskap var något juryn tog fasta på när de utsåg dem till Årets Unga Företagare.
Kompetensbristen är det vanligaste tillväxthindret för mindre företag. Sharareh berättar att det är svårt även för dem att hitta rätt personer att anställa, men att de försöker titta bortom CV och utbildning och håller hårt i duktiga personer när de hittar dem.
- Mitt tips är att inte stirra sig blind på utbildning. Jag och Roshi hade ingen utbildning för det här när vi började, men vi hade viljan och vi hade drivet och vi letar efter personer som har samma driv. Även vi har svårt att hitta medarbetare, men när vi hittar rätt personer så investerar vi i dem och jobbar hårt med att de känner sig trygga och får utvecklas, berättar hon.