Medlemsintervju med Jesper Ohlsson

Berätta lite om dig själv och ditt företag?
Jag har mitt drömjobb! Jag har en stor passion för försäljning och brinner för att hjälpa kunder att hitta rätt lösning för deras behov, lösa eventuella problem de har och även hjälpa dem att hitta nyttor/värden med produkter/tjänster som de själva inte alltid tänker på.
Min inställning är att både säljare och köpare ska göra en bra affär. Jag tänker ”win-win” och vill sprida den attityden vidare i näringslivet.
Win-Win Säljkonsult AB utför konsultuppdrag inom försäljning, telemarketing, säljcoaching och säljutbildning inom både B2B och B2C.
Jag arbetar inom följande områden:
Försäljning: Jag hoppar personligen in som säljare och hjälper till med försäljning utefter behov och önskemål. Det kan vara mindre eller större uppdrag under kortare eller längre tid.
Telemarketing: Ofta hjälper jag till med besöksbokning, men det kan även gälla kundkartläggning eller kundkvalificering med mera.
Individuell säljcoaching: Här erhålls hjälp med att utveckla precis de aktiviteter som respektive säljare är i behov av för att förbättra sina prestationer och resultat. Det kan vara medlyssning med direkt återkoppling och utveckling/förbättring av dessa samtal. Det kan också vara kundbesök tillsammans med säljare enligt samma upplägg, eller annan form av säljcoaching.
Säljutbildning: Vilken attityd till försäljning är rätt och leder till framgång? Hur ska man som säljare agera för att upplevas som mer intressant för kunden? Hur skaffar man rätt information från kunden för att kunna presentera en optimal lösning? Hur höjer man upp värdet på det man säljer och samtidigt medvetandegör kunden om det? Hur minskar man priskänsligheten? Bl.a. dessa områden tas upp. Här blandas teori och praktik och med hjälp av olika ”mallar” skräddarsyr varje säljare sitt säljarbete utefter de produkter eller tjänster man säljer.
Varför är du medlem i Företagarna?
Jag är med i Företagarna för den goda sakens skull – för att stödja en organisation som på olika sätt jobbar för att förbättra villkoren för företagare så att de kan utvecklas, växa och anställa – vilket är bra för Sverige.
Vad är det bästa med att vara företagare?
Det är friheten! Att själv få styra min verksamhet och tid. Jag har alltid velat bygga upp en egen verksamhet och livnära mig på den – och är både tacksam, glad och stolt över att jag lyckats med det.
Har du någon extra bra erfarenhet av ditt medlemskap i Företagarna som du kan berätta om?
Jag har en hel del positiva erfarenheter av mitt medlemskap. En kul story är hur jag blev medlem i Företagarna. När jag för knappt 8 år sedan skulle köpa ny bil, så blev det billigare att köpa den om man var medlem i Företagarna. Investeringen i mitt medlemskap i Företagarna fick jag igen med råge vid bilköpet i form av en högre rabatt från bilfirman.
Sedan dess har jag fortsatt vara medlem för den goda sakens skull som jag skrev ovan, nämligen för att stödja en organisation som på olika sätt jobbar för att förbättra villkoren för företagare.