Årets Företagare på väg till riksfinalen - med hela företaget
Per Söderqvist är krögaren som blev IT-entreprenör för att hjälpa andra krögare. Hans företag Caspeco tillhandahåller en molnbaserad IT-plattform särskilt utvecklad för restaurang- och nöjesbranschen som innehåller bland annat kassa- och bokningssystem. Under våren utsågs han först till Årets Företagare i Uppsala kommun och sedan till Årets Företagare i Uppsala län. Per erhöll utmärkelserna som Årets företagare på lokal och regional nivå för att han genom sin företagarresa underlättat andras tillvaro som företagare och för att hans sunda och långsiktiga bolagsbygge gör honom till en förebild för andra entreprenörer.
Alla medarbetare ska vara delaktiga
Den 21 oktober går riksfinalen av Årets Företagare av stapeln i Blå hallen i Stockholms stadshus. I egenskap av regionvinnare är Per en av finalisterna med chans att kamma hem utmärkelsen Årets Företagare i Sverige. Som finalist är det inte ovanligt att bjuda med en företagarkompanjon, en äkta hälft eller en nära vän att dela upplevelsen med. Per har dock gått ett steg längre – han har bjudit med samtliga anställda till galakvällen i Blå hallen. I skrivande stund har 123 av Caspecos runt 150 medarbetare tackat ja och anmält sig till evenemanget. På Per låter det som ett ganska självklart beslut att bjuda med alla anställda.
- Delaktighet är väldigt viktigt för oss på Caspeco. Alla medarbetare har ju varit delaktiga i att göra Caspeco till vad det är idag, så alla medarbetare ska känna sig delaktiga i att det uppmärksammas. Och ska de här utmärkelserna bli en positiv grej som folk minns och får energi från så måste ju alla vara med, förklarar han.
Att hela Caspeco åker på galakväll tillsammans hör kanske inte till vanligheterna, men är samtidigt inget som sticker ut sett till hur bolaget arbetar med att bygga kultur, skapa trivsel och behålla kompetens. När man kliver in på Caspecos kontor möts man av ett shuffleboard, en bar och ett biljardbord. I lokalerna finns även en musikstudio och en stor samling kort- och brädspel.
- Vi försöker bygga en kultur där människor bryr sig och är serviceinriktade. Vi ska bry oss om och serva både våra kunder och varandra. Det är mycket lättare om man inte bara har en arbetsrelation utan umgås och har roligt ihop också. Så vi har en fysisk miljö som uppmuntrar till att umgås, vi äter frukost tillsammans varje morgon, en del sjunger i vår företagskör, och flera av oss går och ser alla genrep på Uppsala stadsteater ihop, berättar Per.
"Man ska känna att Caspeco är tryggt"
Strävan efter att vara en arbetsplats där människor trivs och känner sig trygga har satt sin prägel också på de affärsmässiga vägval Per gjort med Caspeco. Per är mån om att både kunder och medarbetare ska känna att de kan lita på Caspeco.
- Man ska känna att Caspeco är tryggt. Både i bemärkelsen att man blir bra behandlad och i bemärkelsen att vi som företag inte riskerar saker. Om var och en av våra medarbetare har tre familjemedlemmar så påverkas 600 personer av de beslut vi fattar. Så vår tillväxt ska vara trygg och långsiktig, det är viktigare än att den är snabb, säger han.
Caspecos utveckling visar dock att tillväxt inte behöver vara långsam bara för att den är trygg. På 10 år har medarbetskaran vuxit från ett 20-tal personer till närmare 150. Samtidigt har bolagets omsättning ökat från 21 miljoner till 125 miljoner kronor.