För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Bråttom lösa tågpendlingen när Uppsalapendeln slutar gå

Publicerad 29 aug 2024
Nu måste högsta prioritet vara att skingra ovissheten, fylla tomrummet efter SJ och trygga kompetensförsörjningen.
Pendlare på stationen i Uppsala på väg att stiga ombord på SJ:s Uppsalapendel. Den 14 december lägger SJ ner linjen, som funnits sedan 1968. Foto: Magnus Krantz/Företagarna.

SJ lägger ner Uppsalapendeln den 14 december. Det beskedet slog ner som en bomb i den snabbt växande arbetsmarknadsregion i Stockholm-Mälardalen på tisdagen.

Uppsalapendeln är namnet på SJ:s regionaltågstrafik mellan Uppsala och Stockholm, med stopp på stationerna i Knivsta och Märsta. När trafiken upphör i december försvinner 18 avgångar per dag på sträckan. För pendlare som reser från Knivsta och Märsta till någon av ändstationerna blir konsekvenserna extra kännbara, eftersom alternativen redan är färre än för pendlarna som reser mellan ändstationerna.

Ovissheten slår mot företagen

Turtätheten är en viktig fråga för det lokala och regionala företagsklimatet i allmänhet och för kompetensförsörjningen i synnerhet. Beskedet från SJ innebär att ungefär 200 000 pendlingsresor varje månad inom kort kommer behöva ske på annat sätt – eller inte alls.

− Efter beskedet svävar tiotusentals pendlare och tusentals arbetsgivare på båda sidor av länsgränsen i ovisshet om hur deras vardag kommer se ut i slutet av året. Situationen kräver att beslutsfattare i hela Mälardalen visar handlingskraft för att skingra ovissheten, fylla tomrummet efter SJ och trygga kompetensförsörjningen på både kort och lång sikt, säger Monica Hedberg, ordförande i Företagarna Uppsala.

Olönsam stäcka för SJ

Sträckan Uppsala–Stockholm är en av de mest trafikerade linjerna i Sverige och var länge också en av de mest lönsamma. Nu motiverar SJ nedläggningen av pendlingstrafiken med att den inte bär sig kommersiellt, eftersom Mälartågen som också trafikerar Uppsala–Stockholm delfinansieras med skattemedel. Mälartågen körs på uppdrag av Mälardalstrafik, ett bolag som ägs av de sex regionerna i Mälardalen.

− Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna, men det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik. Vi förlorar över 50 miljoner per år på den här sträckan och måste göra något åt det, säger SJ:s vd Monica Lingegård.

Affärsmässighet, trots allt

Kritiken mot SJ från politiker i kommunerna och regionerna är hård och den är inte svår att förstå. Beskedet om att lägga ner Uppsalapendeln lämnades med dålig framförhållning. Dessutom har trafiken varit långt ifrån problemfri. Problemen med förseningar och inställda tåg är en tråkig följetång för tusentals företag och deras anställda. Ett exempel: I höstas meddelade SJ att avgångarna på linjen skulle utökas i december, men när UNT i januari granskade den faktiska trafiken visade det sig att drygt hälften, 51,1 procent, av alla SJ:s tåg mellan Stockholm och Uppsala ställts in. Samtidigt har SJ krav på sig att agera affärsmässigt.

− Trots problemen får man dock ha förståelse för att SJ – som förvisso är statligt ägt, men likafullt affärsmässigt drivet – har svårt att konkurrera med skattesubventionerad verksamhet. Det är en situation som många av våra medlemmar dessvärre kan känna igen sig i, säger Monica Hedberg.

Vänd på varje sten

Tiden är knapp till den 14 december, när Uppsalapendelns tåg försvinner från spåren. Utan fungerande och rätt dimensionerade kommunikationer med tåg eroderas regionens konkurrenskraft och i förlängningen leder det till färre jobb och lägre skatteintäkter. Därför är det enligt Företagarna viktigt att lösa situationen snabbt. Beslutsfattare på alla nivåer måste söka med ljus och lykta efter en lösning. Det an handla om att föra dialog med SJ om möjligheter att fortsätta trafikera sträckan, om så bara under en övergångsperiod, sondera marknaden i jakt på en ny tågoperatör som kan ta över eller expandera Mälartågs kapacitet för att fylla det tomrum som riskerar att uppstå på Ostkustbanan.

− Människor med eftertraktad kompetens behöver kunna ta jobb där de finns. Om den möjligheten försvinner – eller i alla fall kraftigt begränsas – för tusentals människor i Uppsala, Stockholm och orterna däremellan så innebär det att deras arbetsplatser riskerar att förlora viktig kompetens med dåliga utsikter att ersätta den, säger Monica Hedberg.

Fler nyheter från Företagarna