För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Mälardalstrafik tar över SJ-avgångar

Publicerad 26 sep 2024
Det regionägda kollektivtrafikbolaget Mälardalstrafik utökar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala för att fylla ut tomrummet efter SJ.
Foto: Zquid

För en månad sedan meddelade SJ att deras regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala upphör i december. Sedan dess har tiotusentals pendlare svävat i ovisshet om hur de ska ta sig till jobbet från december och framåt. Nu ses dock en möjlig ljusning i slutet av tågtunneln – det regionägda Mälardalstrafik tar över SJ:s avgångar på sträckan.

Från den 15 december kommer Mälardalstrafik utöka sin trafik mellan Stockholm och Uppsala från 46 till 80 avgångar per dag. Mälardalstrafiks nya avgångar kommer precis som de SJ-avgångar som försvinner att gå via Märsta.

Bråttom lösa tågpendlingen när Uppsalapendeln slutar gå

Kapaciteten oförändrad - i teorin

Resandekapaciteten på sträckan blir därmed i stort sett oförändrad – åtminstone i teorin. I praktiken är ett fortsatt orosmoln för pendlarna att Mälardalstrafik de senaste åren haft stora problem med att klara av att köra 46 avgångar per dag. Både förseningar och inställda tåg har varit frekvent förekommande, bland annat på grund av fordonsbrist och personalbrist. Nu planerar bolaget att nästan dubblera sin trafik på sträckan, utan att köpa in några nya tåg och utan att reducera sin trafik på andra sträckor.

- Det är en ansträngning att med kort varsel utöka trafiken, när SJ nu väljer att lämna. Men vi har gjort riskanalyser och scenarier och detta är vad vi bedömer är den bästa lösningen givet situationen vi är i, skriver bolagets pressansvarige Katarina Myrberg i ett mejl, angående Mälardalstrafiks förutsättningar att skala upp sin trafik med nuvarande fordonsflotta.

Hon berättar vidare att Mälardalstrafik det senaste året åtgärdat flaskhalsar som tidigare begränsat hur många fordon de kunnat ha i trafik, bland annat har de utvidgat sitt reservdelslager och anställt fler kvalificerade fordonstekniker. Hon säger också att personalsituationen är god givet nuvarande trafik, och att tågoperatören Transdev börjat rekrytera den personal som behövs för den utökade trafik som ska köras från 15 december.

Glädjande besked trots frågetecken

När SJ meddelade att de skulle lägga ned sin trafik kommenterade Företagarnas regionchef Hannah Risander att det kunde bli förödande för kompetensförsörjningen i Mälardalen, och uppmanade beslutsfattare att vända på varje sten för att hitta en lösning för tågtrafiken. Hon välkomnar Mälardalstrafiks ambition att fylla ut tomrummet efter SJ.

− Många företag hittar inte den kompetens de behöver på sin ort utan är beroende av att människor kan pendla. Så även om det finns frågetecken och man som pendlare inte helt kan pusta ut så är det väldigt glädjande att det nu finns en aktör som vill och tror att de kan ta över SJ:s avgångar, säger hon.

Fler nyheter från Företagarna