Fina Säfflehyllningen: "Företagsklimat i toppklass"
På torsdagen bjöd Företagarna Säffle in till en träff inne på hotellet tillsammans med Svenskt Näringsliv för att diskutera det viktiga ämnet lokalt företagsklimat. Under hösten släpptes resultatet från årets mätning av det lokla företagsklimatet i kommunen och Säffle lade sig på plats nummer 15 av landets 290 kommuner.
- Säffle definierar ett bra lokalt företagsklimat, säger Anna Hellberg, regionchef på Svenskt Näringsliv.
Tidigare i år träffades Företagarna i Värmland och Företagarna Säffle med kommunens beslutsfattare och makthavare för att tillsammans diskutera hur kommunen kan fortsätta jobba i den positiva riktningen mot ett bättre lokalt företagsklimat tillsammans med näringslivet.
- Visste ni att det finns 2 323 jobb i de små företagen i Säffle? Och att företagen tillsammans med alla anställda i dessa företag bidrar med 195 miljoner kronor till kommunens skatteintäkter, berättade Företagarnas ordförande Lars Pettersson då.
Företagarnas ordförande i Säffle Lars Pettersson och Marcus Larsson, projektledare lokal opinionsbildning.
Hälften av länets kommuner klättrar uppåt i rankingen och Värmland är ett av de åtta län i Sverige där toppkommunen skiftat sedan förra året. Munkfors och Grums kommuner har länge legat på topp tre i länet och så även i år, men nu något efter Säffle, på plats 31 respektive 33.
Bättra på dialogen mellan företagaren och kommunen
Företagarnas regionchef Eva Cooper tror starkt på dialogen mellan kommun och företagare. Hon belyser vikten av att vara lyhörd och se de hinder som gör det svårt för en verksamhet att utvecklas och växa:
- Förutsägbara villkor som underlättar och stödjer företagande är avgörande för vår långsiktiga konkurrenskraft i länet. Genom minskad regelbörda, sänkt skattetryck och tillgång till kompetent arbetskraft kan företag växa. Vi uppmanar alla kommuner, oavsett om man har en topp- eller bottenplacering, att använda sig av en bred palett av undersökningar för att få en bild om vad som är kommunens styrkor och svagheter, och självklart behövs kontinuerliga dialogmöten med lokala företagare, säger Eva Cooper, och tipsar om åtgärder som kan genomföras i kommunerna:
- Vässa den kommunala servicen mot företagen. Ett positivt bemötande främjar entreprenörskap och bidrar till kommunens utveckling.
- Konkurrensutsätt mer av den kommunala verksamheten. Höj direktupphandlingsgränsen, dela upp större upphandlingar och ta fram och implementera en långsiktig upphandlingsplan.
- Inför efterhandsdebitering inom fler områden än livsmedelskontroll och utöka kommunala tjänstegarantier gentemot företag.
- Förbättra dialogen med näringslivet gällande bygg- och infrastrukturplanering.
- Integrera trygghetsfrågorna i näringslivsarbetet och stärk upp med kommunala ordningsvakter.