Frityrolja från restauranger förvandlas till golvsåpa

Idén till Västerbottenssåpa föddes redan i början av 2000-talet. Vid den tidpunkten drev familjen Idenfors ett hotell i Vilhelmina. Hotellets restaurang behövde byta frityrolja med jämna mellanrum – och precis som i alla andra restaurangkök betraktades den förbrukade oljan som avfall.
Västerbottensåpa: 100-årigt familjerecept skapar säljsuccé – och stöter på oväntat regelkrångel
– Under de första åren hämtades oljan av en farbror som körde den till Murmansk. Vi visste inte riktigt vad som hände med oljan efter upphämtningen, och det kändes fel på alla sätt, berättar Sara.
Återbruk och cirkulärt tänkande
Det var då som Sara kom ihåg den gamla familjetraditionen att koka sin egen såpa. Hon förklarar att dagens såpasuccé har sitt ursprung i en djupt rotad familjetradition. Återbruk och cirkulärt tänkande har varit en livsstil i släkten långt innan begreppen blev modeord.
– Min gammelfarmor Fredrika var noga med att lära sina barn och barnbarn vikten av sparsamhet. Hon bodde på en gård utanför Vilhelmina och använde det sämsta fettet, ett fårfett som inte gick att använda till matlagning, för att koka såpa.
Saras morfar hade kvar några av släktens såparecept. Han började experimentera i jakten på en lösning att ge hotellets frityrolja ett nytt liv.
– Han hittade till slut ett recept som fungerade, och därefter kokade morfar och jag såpa i hotellets tvättstuga i sex år. Återbruket resulterade i att hotellet blev självförsörjande på städprodukter.
Satsade på såpa
Familjen sålde hotellet 2012. Det var dags att hitta en ny affärsidé.
– Jag gick på föräldraledighet vid samma tidpunkt, och började fundera på vad jag skulle göra i stället. Jag skrev åtminstone 15 affärsplaner under den här tiden. Efter mycket funderande kom jag fram till att det vore synd att släppa vår egen såpa, berättar Sara.
Såpatillverkningen flyttade från hotellets tvättstuga till ett hus hemma på familjens gård. Sara beskriver den första tiden som en verksamhet på hobbynivå. I takt med att efterfrågan tog fart valde Sara och Magnus att ta in en extern delägare; Porobic Group.
Sara Idenfors lyfter på locket till såpan som tillverkas av frityrolja från restauranger.