För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare Partille - ETP Kraftelektronik AB

Publicerad 7 jun 2021
Årets Företagare i Partille vill uttalat vara en del av omställningen och bidra till såväl samhället som individuell utveckling av sina anställda och sig själva. Ägarna Christer Sigurd, 36 år, och Emil Westerlind, 33 år, köpte bolaget 2013 av dåvarande ägare efter att ha varit anställda i några år. Då var de tre anställda inklusive de själva och idag har de växt till 10 anställda.
Fotograf: Tommy Holl

Berätta lite kort om företaget

Vi hjälper våra kunder, som tillverkar fordon och maskiner, att hitta lösningar för att göra konventionella förbränningsmotorer till eldrivna. Det kan vara kranar, truckar eller ja, gocarts.

När kunden anlitar oss får de en hel avdelning med tio personer med spjutspetskompetens inom elektrifiering. Det händer mycket inom området med ny teknik och nya regler och hos oss får kunden en trygghet att hitta en helhetslösning som fungerar.

Vi har stor drivkraft att vilja vara en del av omställningen. En stor del av livet är jobb och då vill vi göra skillnad – både för samhälle och på det individuella planet.

Vad tror ni är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?

Vi hade inte varit någonting utan vår fantastiska personal som besitter en enorm kompetens! Utan dem kan vi inte åstadkomma det vi gör. Varje individ är extremt viktig och vi är måna om att alla brinner för utveckling, känner engagemang för arbetet och vi ska ha kul. Ett fint kvitto är att få har slutat av dem vi har rekryterat. Vi vill verkligen vara våra värdeord: glädje, engagemang och utveckling. Det ska var kul att gå till jobbet och det ska vara kul att gå hem från jobbet!

Alla ska bli glada när de kommer hit. Vi äger fastigheten vi sitter i och vi har satsat på att göra det trivsamt i ett öppet och ljust kontorslandskap. Vårt pingisbord är också populärt på lunchrasterna (när det inte är corona).

Vår spjutspetskompetens behövs i en bransch som ständigt utvecklas och det finns en stor vilja och efterfrågan från samhället och marknaden att gå från konventionella drivmedel till mer hållbara lösningar. Det finns även starka ekonomiska incitament till att byta till eldrivet. Elmotorer har en fantastisk verkningsgrad och styrka jämfört med konventionella motorer.

Vilken är er största styrka som företagare och ledare?

Att vi bidrar med att sprida glädje! Företagets styrka är återigen personalen och den kompetens den besitter. Vi lägger stort fokus på att ta hand om nyanställda och sedan på att behålla och vidareutveckla våra medarbetare. Vi har regelbundna coachsamtal med varje anställd, för att fånga upp vad som fungerar bra och vilka utmaningar som finns. Vi vill se alla individer, ha högt i tak och skapa trygghet. Om vi visar öppenhet skapar det en förståelse, i såväl tuffa som goda tider. Vill se till att alla mår så bra som möjligt för att maximera varje anställds potential.

Foto: Tommy Holl

Hur skulle era medarbetare beskriva er som ledare/företagare?

Jag tror att de skulle säga ”passionerade, intresserade och tillgängliga”. Vår superduktiga personal tar många egna beslut, men vi tror att de även känner en trygghet i vårt ledarskap och det finns alltid tid och möjlighet att ställa frågor.

Jag (Christer Sigurd) är pappaledig just nu i fem månader och många andra företagare reagerar och ser inte hur det är möjligt. Men vi har byggt upp den plattform vi har, med tydliga riktlinjer och målsättningar för alla och det möjliggör ett hållbart ledarskap för oss.

Vad ser ni för utvecklingsmöjligheter med företaget?

Vi satsar på det vi kallar ”smart tillväxt”. Vi ska vara det självklara valet när det gäller elektriska drivlinor och har satt höga tillväxtmål till 2025. De ska vi nå på ett hållbart sätt och med bibehållen lönsamhet genom att ta in än mer teknik, erbjuda än mer strategier och utveckla vårt lösningserbjudande mot våra kunder.

Förra året så kom vi även på en väldigt bra idé, vi har startat ett nytt bolag, Blue Pac, som är en avknoppning. Blue Pac specialiserar sig på att elektrifiera kranar och annan utrustning på lastbilar. Idag behöver de flesta lastbilar gå på tomgång för att kunna manövrera utrustningen, t ex sopbilen, kranen eller cementblandaren. Vi gick från att sälja två system till 40 på ett år.

Motivering:
Christer Sigurd och Emil Westerlind har på ett mycket strategiskt och ansvarsfullt sätt utvecklat företaget, sedan de tog över verksamheten 2013.
De beskriver sig själva som ”passionerade nördar och disciplinerade uppfinnare” men har målmedvetet också lyckats utveckla företagets både mjuka och hårda värden till ett modernt och lönsamt bolag. ”Glädje, engagemang och utveckling” är deras värdeord som beskriver en fantastisk arbetsplats för alla att utvecklas och trivas i.

Fler nyheter från Företagarna