Personlig uppstickare inom ölbranschen är Årets Unga Företagare i Strömstad

Berätta lite kort om företaget
− Jag (Niclas) och Anna startade Fermenterarna i slutet av 2017. Vi bodde trångt och jag skulle mest ha någonstans att kunna brygga öl, så vi hyrde en källare i större fastighet. Tanken var även att leverera öl till restaurangen på Koster som Anna då drev.
På våren, bara några månader efter vi startat bryggeriet, ställde vi ut på Öl- och whiskeymässan i Göteborg. Där slog det bara till och efter det var allt konstant slutsålt. I slutet av sommaren så kände vi att vi behövde bestämma oss mer långsiktigt; göra detta ordentligt eller lägga av. Det blev ordentligt.
Vi hittade en stor lokal och köpte in ny utrustning. Nu exporterar vi 60 % av vår produktion, framför allt till Europa, men även Kina, Korea och Australien. Vi levererar också till restauranger och har en liten del på Systembolaget, men det är exporten som är den viktiga inkomstkällan för oss.
Anna och jag gör allt och har inga anställda.
Vad tror er är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?
− Det är ett helhetskoncept med en kombination av att vi är ett litet personligt bryggeri och att vi gör precis allt själva. Vi har bra produkter och vi ska alltid kunna stå för det vi brygger.
Annas snygga design med olika motiv på de vita burkarna är personliga och sticker ut. Många av våra utländska kunder hittar oss på Instagram och gillar det vi har där. Ja, vi sköter såklart våra sociala medier själva också och därför kanske det blir spretigt, men också just personligt. Vi svarar på alla inlägg, meddelanden och mejl och jag tror att kunderna gillar att de har direkt kommunikation med oss.
Vilken är er största styrka som företagare?
− Att vi har möjlighet att göra exakt det vi vill. Vi har inget fast sortiment utan kan variera oss. Våra kunder kan till exempel skriva sina önskemål till oss och så gör vi det. Igår hade vi en öppen frågestund live på Instagram och det var jättemånga där och jag tror de uppskattar att få den direkta kontakten med oss.
Hur skulle era kunder beskriva er?
− Jag tror de ser oss som ett bryggeri som man kan höra av sig till och få svar direkt för oss. Vi är mer än bara ett bra bryggeri.
Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?
− Vi har en vision att bli ett personligt besöksbryggeri med restaurang, snarare än att bli ett stort produktionsbryggeri. Vi kommer därför flytta oss och produktionen till Göteborg i slutet av sommaren. Där har vi också en större möjlighet att leverera till fler Systembolag.
Vi vill inte bli så stora, utan hålla riktigt hög kvalitet med den kapaciteten vi har.
Juryns motivering
Årets unga företagare 2021 visar hur det är att äga och leva sitt företag, alltid med fokus på framtiden. Ölbryggarna Anna Claesson och Niclas Aronsson har förverkligat sin dröm att öppna ett eget bryggeri. Att brygga öl är ett hantverk och på Fermenterarna Bryggeri utvecklar, bygger och brygger de smaker med fin teknik. Med mycket kärlek produceras ölsorter med fantasifulla namn och etiketter som sticker ut. Sorter som har satt Strömstad på ölkartan. De välsmakande produkterna från Strömstad går nu att finna på pubar, öl-hak, restauranger och på Systembolagets hyllor över hela landet. Men även i Sydeuropa, Kina och Australien.