För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Annika på Klädesholmen Seafood AB vill slå ett slag för vardagssillen

Publicerad 25 nov 2021
Annika Fogelström Helmer är vd på Klädesholmen Seafood AB, som är medlem i Företagarna Stenungsund & Tjörn.                                                                            – Jag tycker att fler borde äta sill till vardags och inte bara vid jul, påsk och midsommar. Det är hälsosam och bra snabbmat, ler Annika.
Foto: Joachim Bråse

Klädesholmen Seafood producerar sill, kaviar och olika sorters fiskpastejer. Bästsäljaren är den klassiska matjessillburken.
– Prinsessan Madeleine hade faktiskt vår matjessill på sitt bröllop! säger Annika stolt.

Företagets kunder är främst konsumenter, restauranger och storkök i Sverige.
– Vi kör lite på export men det som framför allt når andra länder är när vi säljer vår sill åt kunder under deras eget varumärke, så kallat privat label och på så sätt säljs den också i butiker och på restauranger i andra länder, säger Annika.

I juni blev företaget uppköpt av det norska bolaget Grøntvedt.
– Ägaren Bjørnar Grøntvedt känner väl till vårt företag och har levererat sill till oss i 30 år. Det här kommer förhoppningsvis att innebära en rolig tillväxtresa för oss, vilket känns väldigt spännande.

Ingen stor personalomsättning

Klädesholmen Seafood har idag 51 anställda och de allra flesta bor på Tjörn eller Klädesholmen. De har ingen stor personalomsättning och därmed inte några större problem med kompetensförsörjningen.
Annika tror att vad som kan bli en utmaning på sikt är den generationsväxling som kommer att ske på företaget.
– Vi jobbar för att säkerställa att all kompetens som finns bland våra äldre anställda inte försvinner med dem när de går i pension, säger hon.

Annika berättar entusiastiskt att de har varit ute och träffat lokala skolklasser och berättat för eleverna om företaget och vilka olika yrken som finns representerade där.
– Det känns väldigt viktigt och roligt och det är något vi har som ambition att fortsätta med framöver, säger hon.

Klädesholmen

Foto: Joachim Bråse

Kunskap och tradition en konkurrensfördel

Den kunskap och tradition som finns i företaget är enligt Annika svårslagen då ny teknik blandas med genuint hantverk. Hon poängterar också att det finns så mycket kärlek i företagets olika sillrecept, vilket hon ser som en enorm styrka.
– Vi gör helt enkelt väldigt goa grejer!

Viktigt med ett hållbart fiske

Nu är fisket i full gång och företaget har börjat köpa på sig de volymer de behöver för 2022. Annika berättar att företaget brukar köpa på sig råvara för ungefär ett år framåt.
– Den sillstam som vi använder oss av i vår produktion finns det fortfarande gott om och reproduktionen är god. Men det gäller att hela tiden förhålla sig till fiskets kvoter för att ha ett samspel i hela värdekedjan och inte överutnyttja resurserna, säger Annika.

Tryggt att ha Företagarna i ryggen

Annika menar att det är skönt att, genom sitt medlemskap i Företagarna, ha ett nätverk av kunniga personer att rådfråga.
–  Har jag frågor som jag behöver lyfta så känner jag mig trygg med att jag får hjälp av att slussas vidare till rätt hjälp, säger Annika.

Fler nyheter från Företagarna