För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”En resa av ständig utveckling mot nya mål”

Publicerad 22 apr 2022
Det är så Sanna Hermansson, ägare av bland annat Salt och Sill på Klädesholmen beskriver sitt entreprenörskap. Genom företagandet förverkligar hon sina drömmar. – Jag gör det tillsammans med mina medarbetare. Utan dem hade jag inte kommit så långt, berättar hon.

Att vara på en resa av ständig utveckling för egen del men också för företagets del är det allra bästa med att vara egen företagare enligt Sanna.
– Man behöver vara uppfinningsrik och hitta nya stigar. Att hålla sig på redan upptrampade sådana leder ingenvart. Målet med Salt och Sill är naturligtvis att vara attraktiva för våra gäster, men också för våra medarbetare.

Avveckla eller utveckla?
Sanna hade en dröm om att starta ett litet café, istället tog hon vid årsskiftet -98/-99 över en liten restaurang på Klädesholmen och som sedemera blev Salt och Sill. Det här skedde i princip samtidigt som hon födde tvillingar. Att tiden var hektisk behöver knappast förtydligas.
– Från början drev vi Salt och Sill som sommarkrog, med undantag för julbord. För varje år utvecklades vi dock. Vi byggde ut, byggde på och jobbade massor. Tvillingarna hängde med på jobbet och ja, det rullade på.
När barnen blev äldre och började skolan kom Sanna till något slags konsensus.
– Vi kunde inte längre arbeta så intensivt på sommaren och allt ställdes på sin spets. Ska vi avveckla eller utveckla?
Sanna som älskade sitt företag och dessutom blivit ett med Klädesholmen bestämde sig för det senare alternativet.
– Jag ville ta Salt och Sill från att vara en sommarkrog till att vara en året runt-restaurang.

Det ena gav det andra
Att göra om en sommarkrog till en verksamhet som fungerar året runt är inte gjort i en handvändning.
– För att nå detta behövde vi kunna erbjuda konferensmöjligheter, men för att kunna erbjuda det behövde vi också kunna erbjuda övernattning. Problemet var att runt restaurangen fanns ingen mark att bygga på. Vi hade bara havet och så föddes idén om ett flytande hotell.
En lång process tog fart och år 2008 invigdes Salt och Sills flytande hotell.

Den ständiga utvecklingen
Sannas tankar om utveckling är ständigt i rörelse och hon ser en stor potential i att destinationsutveckla Klädesholmen.
– Jag älskar Klädesholmen som plats och här finns mycket att göra. Vi har till exempel sillen och dess mathistoria att värna och utveckla.

Fru S – konceptet är inget koncept
Salt och Sill har blivit ett koncept och ett besöksmål dit människor kommer med stora förväntningar berättar Sanna.
– Det i sig är fantastiskt men ställer också krav på oss att ”hålla oss inom ramarna”. Vi kan till exempel inte byta ut menyn hur som helst, skrattar hon. Längtan efter ett koncept helt utan koncept gjorde att Fru S växte fram.
Granne med Salt och Sill skapade Sanna Fru S, en restaurang där maten influeras av matupplevelser under Sannas alla resor.
– Här kan jag servera precis vad jag vill bjuda för dagen.

Ytterligare hotell i pipeline
För Sanna som är en sann entreprenör tar idéerna aldrig slut. Sedan en tid är hon också delägare i hotell Onyxen i Göteborg och även med i utvecklingen av ett nytt hotell på Tredje Långgatan i samma stad.
– Det är väldigt spännande. Hotellet beräknas stå klart 2024.

Ensam är aldrig stark
Att driva företag i plural som Sanna gör underlättas av härliga medarbetare och nätverk. Företagarna Stenungsund och Tjörn spelar en stor roll för henne.
– Ensam är aldrig stark och en stor fördel med Företagarna är att de har fokus just på företagare. Det är värdefullt att inte enbart träffa branschfolk utan också företagare från andra branscher. I grund och botten vill vi samma sak: att våra företag ska blomstra och att våra medarbetare ska utvecklas och må bra.

Finns det någon företagarfråga du önskar att Företagarna Stenungsund och Tjörn driver lokalt?
– Jag skulle vilja att frågan om hur vi säkrar upp kompetensförsörjning i regionen lyfts. Att hitta och behålla bra kompetens är inte helt enkelt. I en storstad är utbudet av arbetskraft något helt annat än hos oss.


Jessica Roos Rahmquist

Fler nyheter från Företagarna