Duon bakom Icebug AB är Årets Företagare i Partille
När Icebug startades var affärsidén att sälja välgreppande skor med dynamiska ståldubbar. Det var David och hans mamma som födde idén och grundade företaget 2001, då de såg en möjlighet att kunna hjälpa folk att ta sig ut, även när det är isigt och halt. Tom kom ganska snart in i företaget och tillsammans ser de nu som sitt uppdrag att få människor att gå ut i alla väder och samtidigt vara ledare i att ställa om branschen till att bli helt hållbar.
– Det var inte så många som trodde på skorna från början. Men när man testar dem där det är halt och där man förväntar sig halka och upplever att man har grepp så får man en otroligt stark wow-känsla. Den känslan är så central i det som är vår styrka, säger David.
Icebug säljer sina produkter i 15-20 länder. Hemmamarknaderna är Sverige, Norge och Finland och de har också ett dotterbolag i Tyskland och ett i USA.
– Visst finns det konkurrenter inom greppskor och när Asics 2006 lanserade dubbskor så trodde vi att det var dags att skruva ner skylten och att vi skulle bli helt överkörda men det gav oss istället ett uppsving, då de gav kategorin trovärdighet och vår produkt var och fortsatt är ledande på grepp.
Produkten i sig en framgångsfaktor
Tom och David menar att det är själva produkten, som framkallar den där ”wowkänslan”, som är största framgångsfaktorn.
– Sedan är väl en framgångsfaktor att David och jag haft ett långt och gott samarbete, som har fungerat jättebra i över 20 år. Vi var kompisar från början och vi är det än idag, vi utgör ett bra team. Vi vågade gå emot de som inte trodde på oss och vår produkt men med ett stort mod, nyfikenhet och uthållighet fick vi det till slut att lyfta, säger Tom.
Vill ta täten inom hållbarhet
Tom och David förklarar att klimatkrisen blev så uppenbar för dem sommaren 2018, då det inte regnade på hela sommaren och när pandemin slog till blev det också så tydligt att vad vi alla gör påverkar alla andra. Det ledde till att de skruvade upp nivån på sitt hållbarhetsarbete ytterligare.
– Vi har ju alltid gjort en produkt som bygger på att det finns ett relevant mänskligt behov och det är kanske den mest grundläggande faktorn om man vill ta ett hållbart ansvar, att man inte fyller världen med en massa skräp som ingen behöver. Vi ställer oss hela tiden frågan hur vi kan tillverka våra produkter med så lite resursanvändning som möjligt och med hög kvalitet så de håller länge. Det vi vill använda företaget till är inte att maximera vinst och tillväxt. Vi har inget tillväxtmål längre utan vi växer när det är relevant och med så litet avtryck som möjligt och vi försöker också påverka andra aktörer till att ställa om. Ett exempel är att vi varit med och finansierat ett solcellsprojekt för våra fabriker i Vietnam. Fokus här är att så snabbt som möjlig skapa så stor effekt som möjligt genom att få med fler aktörer. Vi försöker också inspirera våra kunder och andra till mer hållbara livsstilar – omställningen har stora vinster, de behöver lyftas fram, säger David.
”Mysläskiga” ledare
Tom jobbar mycket med den operativa delen av verksamheten, nära försäljnings- och exportsidan. David är den bärande faktorn i det som är varumärket.
– Jag är bra på att skanna många olika typer av idéer och hitta saker som är bra för oss att testa, säger David.
De är måna om sin personal och företaget har tre friskvårdstimmar i veckan på betald arbetstid mellan 11 och 12, då de stänger ner och gör olika aktiviteter, som att springa i skogen eller spela tennis.
– Jag tror att våra medarbetare tycker att det är utvecklande och stimulerande att jobba hos oss. Vi vill att alla ska ha en vilja att lära sig saker och utvecklas. Man ska göra jobbet, utvecklas och bidra till företagskulturen och samtidigt reflektera över hur ens jobb skapar värde för andra och för organisationen. Vi ställer ganska höga krav men våra medarbetare tycker nog samtidigt att vi är ganska generösa med att dela med oss av vår kunskap och att vi är omtänksamma. Kanske tycker de att vi är ”mysläskiga”, säger David med ett skratt.
Lång väg kvar för branschen
– Vi har mycket kvar att göra. Vår bransch är väldigt smutsig och eftersom folk behöver skor för att ta sig ut så vill vi ta marknadsandelar med våra hållbara skor för att bidra till ett mindre avtryck. Samtidigt vill vi inte trycka ut för mycket produkter, det är ju inte heller hållbart. Vi försöker göra det som är rätt, det är vårt stora mål, avslutar David.
Juryns motivering:
När företaget startade 2001 så trodde ingen på dem men de räddades av ”wow-faktorn”. De har ett stadigt grepp i naturen och om sina kunder. Hur många lårbenshalsar de räddat från frakturer har vi inte räknat men en sak är säker, men med deras produkter vågar man sig ut i alla underlag, gammal som ung. Deras drivkrafter är hållbarhet, resursanvändning och lång livslängd. Framgångsfaktorn är ett faktum som vi ser i den imponerande utvecklingen sedan start. Årets företagare 2023 bidrar med så mycket mer än bara fantastiska siffror. Engagemanget för klimat, miljö gör dem till en förebild i branschen och sätter avtryck hela vägen till Vietnam.