Ninni Jonsson är Årets Företagare i Alingsås
Stort grattis till utmärkelsen - berätta lite kort om ditt företag!
– Twosouls AB fyllde för bara några veckor sen 15 år. Vi har skapat Cinnamon, som är vårt varumärke för skor och skotillbehör samt väskor. Cinnamons slogan är ”Snygga skor som är bra för fötterna” och vem vill inte ha det? Företaget startade hemma i vårt biljardrum som kontor och med lager i bastun. Jag reste från början runt i Sverige och sålde mina egenhändigt designade skor till skobutiker i min mammas gamla bil och bodde hos vänner eller på vandrarhem. Idag har vi fem egna butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Alingsås och tjugo anställda (bara kvinnor!). Vi har webbshop sedan 2009 www.cinnamonskor.se och återförsäljare som har en viss del av vårt sortiment. Vårt kontor och lager ligger längs med E20 i det vackra Alingsås. Vi producerar allt i Spanien. Pandemin påverkade oss rejält då vår starkaste kundgrupp inte gick ut. Men även krigshot, elpriser och inflation påverkar shoppinghumöret och möten negativt, då man kan behöva nya kläder och skor. Men vi har kunnat anpassa oss efter förutsättningarna och gick relativt starka ur föregående verksamhetsår. För bara några dagar sedan flyttade vi in i nya fräscha lokaler i Göteborg på Västra Hamngatan 21, där vi även har egen ortopedteknisk avdelning som gör skoinlägg!
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Vi fyller ett hål i marknaden med vårt eget skomärke Cinnamon och vår nisch att göra skor som är så bra att en ortoped skulle rekommendera dem till sina patienter men med ett attraktivt utseende som varje kund skulle vilja ha. Alla våra skor är stabila så de håller foten och därmed kroppen i ett korrekt läge vilket även förhindrar att fotproblem uppstår. Man kan ta ut innersulorna och använda egna skoinlägg, vilket väldigt många människor använder idag men har svårt att hitta skor som klarar av. Vi har även riktigt breda skor och extra små och stora storlekar.
I våra fem fysiska butiker kan vi ge riktigt bra service vilket vi tycker är helt avgörande för att ha en berättigad fysisk handel, men vi har även webbhandel där vi med stolthet pratar med och tipsar kunderna om vad som kan vara bästa alternativet för dem. Många av våra kunder köper inget annat märke sen de provat Cinnamon! Våra goda och hållbara värden delar vi med de flesta av våra kunder som tycker det är minst lika viktigt vid köp som produkten i sig.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Vi producerar alla skor och väskor på närmarknad; i Spanien, där EUs miljökrav följs och arbetarna har det bra. Det krävs heller inte onödigt långa transporter vilket majoriteten av de importerade skorna i Sverige idag gör som kommer från Asien. I Sverige finns inte längre skoproduktion.
Våra skor är gjorda i äkta skinn vilket förlänger livslängden och gör att de kan repareras många gånger. Det är det bästa för miljön. Dessutom mår fötterna så mycket bättre i naturmaterial som andas och formas efter fötterna. Skinn är en restprodukt som tas tillvara från köttproduktionen.
Vår design är ”slow fashion” vilket innebär att vi har personlig stil snarare än säsongens mode (som blir nästa säsongs omoderna). Då blir de använda i många, många år.
Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare?
– Jag lyssnar på mina medarbetare, återförsäljare och kunder och är så nöjd med våra korta beslutsvägar och vårt oberoende av andra ekonomiska intressenter. Det gör att vi är snabbrörliga i denna föränderliga värld och att vi snabbt kan prova nya grepp samtidigt som vi kan behålla vår egen etiska kompass. Jag är orädd och tar personligen tag i allt som kan behöva göras och drar mig inte för hårt arbete. Jag gör all design och kan även styra över produktionen och av vilka produkter vi erbjuder.
Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?
– Det var en bra fråga som jag nu fick tillfälle att fråga dem rätt ut! De tycker att jag är kompetent på många områden. De ser mig som kreativ, pedagogisk, driven, rolig, engagerad, ambitiös och att jag har mycket energi!
Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?
– Våra skor skulle med lätthet kunna säljas på fler marknader än i Sverige, både på nätet, via återförsäljare eller i egna butiker. Vi har idag fem butiker i de största städerna i Sverige och här finns också en potential till fler butiker i några större orter. Är man lyhörd och förändringsbenägen, som jag är, kommer någon spännande möjlighet upp som jag inte ens vet om idag!
Juryns motivering:
Det finns ett uttryck som lyder: ”Döm inte någon annan förrän du gått en mil i hans mockasiner”.Nu har vi haft möjlighet att under 15 år gå i skor av märket Cinnamon.2009 startade Ninni Jonsson företaget Twosouls AB, och lanserade skomärket Cinnamon.Ninni har från starten på hemmakontoret med lager i bastun, trots tuffa år med butiksdöd, pandemi och inflation, etablerat fem egna Cinnamonbutiker med 20-talet anställda.Med stort engagemang, envishet och hög kompetens har Ninni lyssnat till våra fötters behov och skapat ett innovativt och livskraftigt företag.