För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: Så leder du företag genom förändring

Publicerad 5 okt 2023
Hur vinner man personalens tillit, trygghet och får dem med på tåget mot en ny destination? Maria Ejdestig vet vad som fungerar.
Maria Ejdestig på Stigbergets Bryggeri.

Förändringens vindar sveper allt snabbare genom de flesta företag – nya tider kräver nya system, kompetenser och arbetssätt. Men omorganisation föder också oro. Hur vinner man personalens tillit, trygghet och får dem med på tåget mot en ny destination?

Så får man förändring att fungera bra

I sina två senaste vd-uppdrag har Företagarna Göteborgs Maria Ejdestig på Stigbergets Bryggeri lett förändringsresor som krävt mycket av hennes ledarskap, men som också passar henne som person.

− Jag har min bakgrund inom logistik och processer och är av naturen en processorienterad person. Behovet av förändring har ökat med tiden, nu kommer nya system och funktioner kontinuerligt och arbetssätt behöver ses över, ibland kräver de omorganisation eller nedskärningar. Jag har tänkt mycket på vilka faktorer som är viktiga för att förändringen ska fungera bra, säger hon.

Det här är de tre främsta lärdomarna Maria Ejdestig själv har tagit till sig, använder och vill dela med er som leder andra.

1. Var transparent – även när du inte vet

Transparens ger tillit. Vet personalen mer om vad som ska hända och varför så blir det lättare att få med dem på förändringståget. Det är inte alltid så att de håller med eller förstår, men förändringen måste ske ändå. Extra viktigt är att berätta även det du inte vet ännu, att ”det här har vi inte svar på just nu.” Sedan gäller det att lyssna in dina kritiker och låta alla vädra sina olika infallsvinklar, ofta finns rädslor med i bilden. Om du lyssnar på medarbetarna får du med dig nycklar till vägarna framåt. De som jobbar med grejerna sitter oftast själva på lösningarna som kommer att fungera väl för dem.

2. Återkoppla som du lovat – från stort till smått

Om du lovat att återkomma med besked om det som för tillfället var ovisst: se till att faktiskt göra det. Det gäller från stort till smått, för i tider av osäkerhet finns inga för små frågor. Även om du som chef eller ledare vill fokusera på de stora penseldragen och vänta med resten till senare så är det ofta de mindre detaljerna som påverkar varje medarbetare och dennes arbetsdag: Hur kommer det här att fungera för mig? Även små orosmoln kan skymma någons sol, så se till att skingra dem.

3. Håll täta möten för öppna frågor – läskigt men givande

Planera för riktigt täta möten när ni implementerar nya system och arbetssätt, i vissa perioder till och med på daglig basis. När frågorna glesnar kan ni övergå till varannan dag, en gång i veckan, sedan en gång i månaden och så en dag behövs inga fler möten. På så vis minskar spekulationer och frustration bland personalen och de frågor som känns för små för att ta upp i andra fora får välbehövligt utrymme. Det kan kännas läskigt att ställa sig som svarande i möten utan agenda eftersom man inte vet vad som kommer, men oftast blir det riktigt bra.

Bonustips: se till att du har uppbackning

Självklart ska personalen bemötas på bästa sätt – men glöm inte bort att ta hand om dig själv som ledare genom förändringen! Det kan vara tufft att vända en skuta och leda medarbetare till nya vanor, och kanske säga upp en del av dem. Du behöver uppbackning från folk du litar på, exempelvis styrelse eller ledningsgrupp. Se till att ni är samspelta, kan växeldra och hjälpas åt att tänka i lösningar, för du kommer att gå upp och ner i energi. Mår du själv bra kan du dessutom stadigare stötta personalen.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna