Erik Elvmarker är Årets Unga Företagare i Skara

Vad var det som fick dig att bli företagare?
– Jag visste redan vid ganska ung ålder att jag ville skapa något eget när jag blev vuxen. På gymnasiet fick jag möjlighet att läsa UF, Ungt Företagande. Tillsammans med två klasskompisar skrev jag en bok och sålde denna vilket gav mig mersmak. Som företagare och entreprenör får du jobba med problemlösning och kreativitet, vilket är något jag tycker är roligt. Därför föll det mig ganska naturligt att starta ett eget företag när jag skulle bege mig ut i yrkeslivet.
Berätta om ditt företag
– Jag hjälper företag att ta fram presentabla bilder som förmedlar en känsla eller information om företagets produkt eller tjänst. Det kan gälla vid försäljning, kommunikation, både internt och externt eller reklamkampanjer.
Detta gör jag delvis genom att förmedla kvalitet och service men också genom något väldigt viktigt och det är att få personerna runt om bekväma. Många blir obekväma när de hamnar bredvid en kamera, oavsett om det är framför eller bakom kameran. Jag försöker sprida glädje och lugn.
En annan sak som jag gör via mitt företag är att jag kan hjälpa till och bevara minnen via fotografier. Exempelvis genom att vara med och fotografera en releasefest, en AW, en mässa eller något annat evenemang. Jag brukar säga att “En bild säger mer än tusen ord och bevarar våra minnen från förr”.
Vad är det du gör i ditt företag som sticker ut från mängden och gör företaget unikt?
– Några av mina kärnvärden är kvalitet och service. Dessa kärnvärden strävar jag efter hela tiden, i kontakten, under fotograferingen, i redigeringen samt leveransen. Under åren som gått har jag dessutom fått en möjlighet att bygga på mig med erfarenheter!
Något som gör mig unik är nog också att jag inte ser andra fotografer som konkurrenter utan snarare kollegor. I och med att jag hela tiden vill kundens bästa händer det därför ibland att jag matchar ihop en kund till någon annan.
Exempelvis har jag valt att inte erbjuda körkortsfotografering men får ganska ofta förfrågan om detta. Istället för att bara avråda kunden brukar jag rekommendera dem till ett annat ställe.
Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
– Nöjda kunder samt när jag får bekräftelse i att jag utför ett bra arbete eller när jag får komplimanger för mina bilder. Då sträcker jag på mig lite extra.
Hur ser framtidsvisionerna ut?
– Något jag tycker är väldigt roligt att få vara med och utveckla andra människor så det är ett mer långsiktigt mål. Om det är genom att vara tränare eller coach i någon förening eller som företagsrådgivare får framtiden utvisa.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Svårt att välja ett “bästa” tips, men något jag kommer på är att som företagare behöver man enligt min mening alltid våga ta risker för att utvecklas och komma framåt. Det finns ju ett uttryck som säger: “Vill du ha någonting du aldrig har haft måste du göra något du aldrig har gjort”. Detta är något jag tycker stämmer väldigt bra! Men för att lyckas tycker jag det är viktigt att man också har en stabil grund att falla tillbaka på. För det kommer situationer där allt inte går som man tänker sig eller att ens idé inte var så bra som man trott.
Med en stabil grund menar jag att man har en bas både för sitt företag men också privatliv kring ekonomi, kunder, samarbetspartners, nätverk, familj/vänner, som man känner sig trygg i. Då blir det enklare att våga ta riskerna som gör att man kommer framåt. Sen kan man i successiv takt öka detta, ju tryggare bas desto större risker kan man våga ta.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Hållbarhet är något jag tänker på, både hållbarhet för miljön men också hållbarhet i samhället. Jag försöker hålla så mycket som möjligt av mitt arbete digitalt. Istället för att exempelvis skriva ut fakturor eller skicka fysiska leveranser som USB-minnen skickar jag detta digitalt. Sen tycker jag att det ideella föreningslivet är väldigt viktigt i samhället och försöker i den mån jag kan stötta och hjälpa till där.
Juryns motivering
Årets Unga Företagare har redan hunnit med en spännande resa i att utveckla ett intresse till företagande i en bransch där service är grundläggande och utmanande.
Steget att bli företagare kan vara stort, men Årets Unga Företagare i Skara 2024 har inte bara vågat ta det steget, utan har också engagerat sig i t ex UF för att inspirera fler unga till att satsa på sina drömmar.