Tobias Barrstrand är Årets Företagare i Borås
Vad var det som fick dig att bli företagare?
– Hydria Group är idag en familjekoncern i generation två som min pappa Micael Barrstrand grundade 1994. Från början fanns ingen plan eller ambition på succession eller generationsskifte. Jag har även två systrar och ingen av oss har fått komma nära bolagen under uppväxten, så det var aldrig tal om sommarjobb, praktik eller att någon av oss skulle studera till ingenjör (industrikoncern och pappa är ingenjör). Vi skulle gå vår egen väg. Så den entreprenöriella ådran har alltid varit närvarande, även om det var inom en helt annan bransch jag startade bolag i under min studietid. Sedan någonstans längs vägen föll det hela sig naturligt. Pappa lämnade över relativt tidigt och gjorde en clean cut för att lämna helt fri väg för mig att driva koncernen och bolagen vidare.
Berätta om ditt företag!
– Hydria Group är en familjeägd koncern med huvuddelen av sin verksamhet inom industrisektorn. I koncernen ingår idag fem affärsområden där ventilationsföretaget Bevent Rasch och vattenreningsföretaget Hydria Water är de största, både sett till omsättning och personal. I koncernen ingår också Kro Produksjon, Tech Stn, Skogspartner samt Hydria Fastigheter. Drivkraften inom koncernen är viljan att kontinuerligt utveckla affärsområdena för att bli bättre och smartare i alla led, att ständigt röra sig framåt och skapa nytta för människor. Ambitionen är att bygga företag som sätter standarden för framtidens infrastruktur med produkter och tjänster som gör nytta i dag, imorgon och för våra kommande generationer.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Kortfattat skulle jag säga att det handlar om kulturen, våra värderingar och vår nyfikenhet på nya lösningar. Viljan att fortsätta framåt och hitta nya perspektiv och lösningar är, och har alltid varit, själva drivkraften bakom Hydria Group. Vi har ett långt arv från såväl ingenjörs- som verkstadssidan vilket ger oss en sällsynt helhet när vi konstruerar och marknadsför våra produkter. Eftersom vi också äger våra fastigheter har vi möjlighet att välja själva när och hur vi utrustar, bygger om och investerar. Målet med det är att alltid kunna erbjuda ”bäst-i-klassen-miljöer”. Både för våra medarbetare och ur hållbarhetssynpunkt. På flera olika sätt ser vi till att möjliggöra för medarbetarna från våra olika bolag att mötas och dra nytta av varandras erfarenheter. Till exempel har vi gemensamma ledardagar varje år. Vi har också monterat ner våra dotterbolagsstyrelser till ett minimum till fördel för kompetensutveckling i vad vi kallar för Synergigrupper. I dessa grupper ingår medarbetare från alla koncernens bolag. Något som också ger förutsättningar för en plattare organisation, något som är viktigt för mig personligen. Jag vill skapa en organisation med dynamiskt ledarskap och modiga ledare som vågar fatta beslut där de befinner sig i verksamheten. När det tar för lång tid mellan idé och beslut tappas kraft till genomförande, och vi behöver genomföra saker.
Vi är också måna om att hitta på saker tillsammans. Vår övertygelse är att vi, när vi lär känna varandra, pushar våra egna gränser och fyller på vår kunskap samtidigt bygger både oss själva och oss som team. Inom ett koncept som vi kallar ”Hydria Boost” bjuds alla medarbetare in till olika typer av aktiviteter. Ett par av dem återkommer varje år, medan andra varierar. I år har vi sprungit ett antal olika lopp, arrangerat den årliga padelturneringen, genomfört flera olika lunch and learn-tillfällen och Hydria Water har infört gemensam träning varje tisdag. Varje år arrangerar vi också en ”Hydria Challenge”. Det är ett tillfälle för dem som vill att utmana sig själva lite extra. I år, liksom förra året, åkte vi till norska Jotunheimen för fyra dagars vandring. De här resorna är viktiga för mig eftersom de ger mig möjligheten att komma nära, lära känna, bygga relationer, se och höra hur alla mår och har det. När man är så nära varandra under så lång tid, och dessutom utanför comfortzone både mentalt och fysiskt, blir det alltid genuint, alla fasader rivs. Man lär känna och ser varandra på riktigt och skapar något att ta med tillbaka. Det ska inte skilja något i hur vi är och beter oss mot varandra när vi är utsatta på fjället, mot hur vi gör i vardagen. Det är med andra ord både ett roligt och effektivt sätt att bygga ett starkt team och företagskultur.
Idag drivs Hydria Group av andra generationen och vår ägarhorisont är evig. Vad det betyder är en stabil ägare med förmåga och vilja att investera långsiktigt och hållbart, med den tydliga ambitionen att sätta standarden för framtidens infrastruktur. Vi vill göra nytta här och nu, imorgon och för kommande generationer. För koncernens olika bolag innebär det att de får möjlighet att dra nytta av varandras erfarenheter och kan utvecklas i trygghet med horisonten långt fram.
Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
– Nomineringen till Årets Företagare i Borås sätter fingret på det mesta som gör mig extra stolt. Att det för oss handlar om att låta människan stå i fokus – medarbetare, kunder och invånarna i närsamhället, och att stå för ett långsiktigt och hållbart företagande. Motiveringen till förstaplatsen löd ”Årets företagare i Borås har en genuin, uttalad vilja att ständigt utvecklas och bidra till samhällets och människors bästa – inte bara idag, utan för kommande generationer. Med en kultur där medarbetarnas välmående och drivkraft får flöda fritt och där innovation strömmar som en central strategi genom hela organisationen, har man byggt en verksamhet som flyter stadigt framåt. Det, tillsammans med ett stort engagemang i Borås som stad, visar att man inte bara har en långsiktig vision, utan att man i alla delar också̊ levandegör den.” Det gör mig stolt. Att skapa en kultur och organisation som inte bara har en hållbar ekonomi utan också en långsiktig tanke om företaget och vårt ledarskap. Målet är att vi ska finnas för alltid, det kräver omtanke om det mesta
Hur ser framtidsvisionerna ut?
– Vi vill vara en aktiv del i att sätta standarden för framtidens infrastruktur på områden som är viktiga för människan och planeten. Friskt vatten, ren luft, hållbart skogsbruk och tillgänglig IT och kommunikation. Vår horisont är evig, det ger oss tid och utrymme att ta oss dit. Men för att ge hela organisationen en tydlig riktning framåt satte jag delmålet att vi ska nå en miljard år 2030. Om vi faktiskt lyckas med det 2030, 2028 eller 2033 är egentligen inte viktigt, huvudsaken är att vi vet var vi ska och jobbar åt samma håll.
Vilket är ditt bästa företagartips?
–Krångla inte till det. Och omge dig med bra människor.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Våra bolag verkar inom några av samhällets viktigaste infrastrukturer: Vattenrening, ventilation, skog, IT/Kommunikation och fastigheter. Vi har sett till att äga hela kedjan när det kommer till våra tillverkande industrier vilket till exempel betyder att vi själva styr över utbyggnationer, nya maskiner, solcellsinvesteringar och så vidare. Det betyder också att vi kan gå i god för att de maskiner vi producerar och levererar är hållbara och håller hög kvalitet. Att tänka hållbart är en del av vår grund och ingår i vårt innovationstänk. När vi utvecklar nya maskiner utgår vi alltid från att göra dem ännu bättre så de håller ännu längre. Till exempel genom att skapa möjlighet att byta endast mindre delar av våra vattenreningsmaskiner istället för hela maskinen. Det betyder att en maskin som väger flera hundra ton under sin livstid på i snitt 20 år, endast behövt byta reservdelar på något enstaka kg.
Förutom våra faktiska produkter verkar vi för ett bättre samhälle genom att sponsra och engagera oss i föreningar och verksamheter nära oss. Våra anställda har stor inverkan på vad vi stöttar och flera medarbetare arbetar ideellt på arbetstid.
Vi har naturligtvis tagit fram policys om hur vi ska arbeta för att nå ökad jämställdhet och inkludering och arbetar ständigt för att bli ännu bättre. För två år sedan anställde vi en hållbarhetschef som hjälper oss vidare i arbetet med alla hållbarhetsaspekter. Ett arbete som inleds direkt efter julhelgerna är att få allt vi redan gör på pränt för att därefter kunna lyfta blicken och höja ribban ytterligare. Vi är först i Norden med EPD:s på flera av våra ventilationsprodukter och kommer fortsätta satsa även där.
Juryns motivering
Årets Företagare i Borås 2024 har en genuin, uttalad vilja att ständigt utvecklas och bidra till samhällets och människors bästa – inte bara idag, utan för kommande generationer. Med en kultur där medarbetarnas välmående och drivkraft får flöda fritt, och där innovation strömmar som en central strategi i hela organisationen har man byggt en verksamhet som flyter stadigt framåt. Det tillsammans med ett stort engagemang i Borås som stad visar att man inte bara har en långsiktig vision, utan att man i alla delar också levandegör den.