För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: Vårda företagets relationer

Publicerad 19 jun 2024
Ditt företag söker en ny medarbetare, du jobbar för att få en viktig kund på kroken, ni behöver lösa ett problem tillsammans i teamet. För att nå framgång i företagandets alla utmaningar behöver du investera kraft och intresse i att bygga goda relationer. Taufeeq Saleh tipsar om hur!

Taufeeq Saleh kan det här med kontakter. Han driver snabbväxande Emploify med affärsidén att koppla ihop ungdomar med företag som söker arbetskraft.
För att lyckas behöver han nå fram till två helt olika målgrupper, skapa förtroende och vilja till samarbete.
I sina bästa tips om relationsbyggande berättar han varför vi människor föds med två öron och en mun, samt hur det kommer sig att olika barn faktiskt leka bäst.

  1. Tänk långsiktigt när du bygger företagets relationer. Att knyta till sig en kund sträcker sig långt förbi lyckad säljpitch och påskrivet avtal. Satsa på att samverkan ska fortgå i många år och se till att hålla det du lovar i den initiala kontakten. Håll dig uppdaterad kring hur kunden har det, blev de nöjda med din leverans? Har deras behov förändrats, kan du anpassa ditt erbjudande? En affärsuppgörelse ska vara långsiktigt lyckosam för båda parter: antingen har affären två vinnare eller ingen.
  1. När du ska ut och sälja bör ditt fokus vara att lyssna så mycket som möjligt. Du föddes med två öron och en mun av en anledning. Gå in med inställningen att det här är en person du ska hjälpa, då måste du först lyssna in vilka utmaningar de har. Ställ frågor och visa genuint intresse. Att lyssna aktivt är något man måste bestämma sig för. Det ger en helt annan förmåga att möta kundens behov än om man upplever sig komma in i rummet utrustad med alla svaren.
  1. Att bygga ett starkt team är A och O i framgångsrikt företagande. Alla bör enas kring en gemensam vision, men det betyder inte att de ska hålla med varandra om allt. Variation i kompetenser, livserfarenheter, intressen, åldrar och kön är en framgångsfaktor. Det är bekvämt att söka kollegor som liknar en själv, på kort sikt kommer man ofta bra överens. Men när det bränner till i företaget och problem ska lösas blir mångfalden en guldresurs. Olika infallsvinklar och talanger ger fler idéer och bättre underbyggda beslut.
Taggar
Fler nyheter från Företagarna