Frida Enslöw - Bröllopsbruket AB - Årets Företagare i Mölndal
Vad var det som fick dig att bli företagare?
– Jag såg en lucka på marknaden och ville förändra en förlegad bransch och förenkla möjligheten till återbruk för såväl köpare som säljare.
Berätta om ditt företag!
– Bröllopsbruket erbjuder fysiska bröllopsbutiker med moderna secondhandbrudklänningar (och även 1st hand brudklänningar och tillbehör). Vi erbjuder även skrädderi i butikerna vilket gör det enkelt att anpassa och modifiera brudklänningarna utefter våra kunder. Bröllopsbruket startade 2018 och på kort tid har vi blivit Sveriges största aktör inom brudmode med sex butiker runt om i landet.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Vi säljer second handbrudklänningar i fysiska butiker. Innan Bröllopsbruket startade var alternativet att köpa sin begagnade klänning via annons. Det var både krångligt och tidskrävande för såväl köparen som säljaren. Genom vårt koncept förenklar vi möjligheten att både köpa och sälja vidare sin brudklänning. Att vi dessutom gifter ihop hållbarhet i ett lyxigt koncept med vackert inredda butiker har gjort att vi breddat vår kundgrupp och idag besöker såväl influencers som den miljömedvetna bruden oss.
Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
– Jag är mest stolt att Bröllopsbruket, som har hållbarhet som sin kärnverksamhet, lyckats ta en marknadsledande position i branschen. Genom att jag valde franchise som affärsmodell kunde jag snabbt och kontrollerat skala upp det populära konceptet. Att vi dessutom är 100% kvinnor i organisationen gör mig extra stolt.
Hur ser företagets framtidsvisioner ut?
– Vi tittar just nu på att öppna fler enheter i Sverige, men ser även över möjligheten till att öppna utanför Sveriges gränser.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Som företagare är man oftast ensam och sitter på många stolar. När du startat upp ditt företag, sätt ihop ett advisory board med trogna personer som du litar på och som du kan stresstesta dina tankar med. Ta även hjälp med det du inte själv är bra på, som till exempel ekonomi eller IT. Då slipper du dräneras på energi och kan jobba effektivt med det unika som du och ditt företag erbjuder. Har du hållit igång ett tag – ställ om till den gröna utvecklingen. Det kommer vara nödvändigt i framtiden och inte minst något som kunder, partners och leverantörer kommer kräva.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Hållbarhet är vårt DNA, vår core business och vårt starkaste kunderbjudande. Vi är sprungna ur hållbarhet och byggt vårt företag på återbruk. Utöver detta ger vi varje år ut vår hållbarhetsrapport, där man kan ta del av hur vi jobbar med hållbarhet inom fler områden.
Juryns motivering:
Med sin innovativa affärsidé har Årets Företagare framgångsrikt skapat ett rikstäckande hållbart återbruk av brudklänningar och på kort tid etablerat Bröllopsbruket som Sveriges största mötesplats för blivande brudar och begagnade bröllopsklänningar.
Frida går nu vidare till Regionfinalen för Årets Företagare & Årets Unga Företagare, den 5 september i Partille Arena.