För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Git Hansson & Helena Liewendahl är Årets Företagare i Göteborg

Publicerad 30 maj 2024
Med sitt företag Compete Now är Helena Liewendahl och Git Hansson Årets Företagare i Göteborg                                                                                               – Vi satt på en grön gräsmatta i Oxford år 2000 och väntade och väntade på att få hyra en roddbåt. Då insåg vi att det saknades ett sällskapsspel som var lätt att ta med sig, säger Helena och Git, som i intervjun berättar mer om verksamheten och delar med sig av sina bästa företagartips.

Vad var det som fick er att bli företagare?

 – Vi satt på en grön gräsmatta i Oxford år 2000 och väntade och väntade på att få hyra en roddbåt. Då insåg vi att det saknades ett sällskapsspel som var lätt att ta med sig. Vi bestämde oss för att göra ett själva. Nu 24 år senare har vi sålt över två miljoner frågespel.

Berätta mer om företaget!

– Vi gör de klassiska frågespelen MIG och frågespelet 0-100. Vi finns hos i stort sett alla återförsäljare i Sverige som säljer spel och även i Norge. Våra spel finns både som kartongspel och som appar.

Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?

 – Vi uppmuntrar till social samvaro genom meningsfulla och roliga stunder. Vi tar fram spel som är lätta att ta med sig och som inspirerar till lärande. Vi tänker långsiktigt och sätter alltid kvaliteten högst. Till skillnad från många speltillverkare tillverkar vi alla våra spel i Sverige. Hållbarhet i alla led är viktig för oss.

Vad i ert företagande gör er mest stolta?

 – Att vi lyckats ta vår idé till ett framgångsrikt företag med flera anställda. Att vi under många år har gett glädje, kunskap och fina minnen till så många svenskar. Att det finns ett MIG-spel i vart och vartannat svenskt hem. Att vi varit uthålliga och ständigt jobbat med produktutveckling och långsiktiga relationer både hos återförsäljare och leverantörer.

Hur ser framtidsvisionerna ut?

– Vår vision är att fortsätta att växa och gå in på nya marknader i Europa och kanske USA. Vi ska där skapa ett lika väletablerat varumärke som vi har i Sverige och bli det mest sålda frågespelet.

Vilka är era bästa företagartips?

– Ta extern hjälp för att få råd och andra perspektiv på ditt företags utveckling. Var uthållig och tänk långsiktigt. Var beredd på att jobba hårt. Håll koll! Omvärldsbevakning är viktigt och att säkerställa att din produkt verkligen är efterfrågad.

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?

– Vi arbetar hållbart i alla led från produktion och distribution till kunder, slutkonsumenter och anställda. Vi har tillverkning och lager av alla våra spel i Sverige.

Juryns motivering:

Med fokus på att ständigt vara uppdaterade och främst rikta sig mot den svenska marknaden har årets vinnare gjort succé. I nya produktvarianter utmanas användarna att tänka brett och fritt utifrån
sina kunskaper och erfarenheter. Produkterna finns nu inte bara som fysisk produkt utan även som appar i iPhone- och Android-telefoner.

 

Helena och Git går nu vidare till Regionfinalen för Årets Företagare & Årets Unga Företagare, den 5 september i Partille Arena.

 

Se alla övriga finalister:

Fler nyheter från Företagarna