Martin Wahlgren & Christian Johansson - Årets Företagare i Partille
Vad var det som fick er att bli företagare?
Christian:
– Företagandet har funnits i familjen sedan barndomen och när min pappa Jan-Bertil grundade Consat 1986 så blev det ett naturligt steg att även jag rotade mig i bolaget i ett ganska tidigt skede. Jag har haft en del olika roller i bolaget genom åren och är sedan lång tid vd för ett av bolagen i Consatgruppen och idag också huvudägare för koncernen, så mycket av min tid går numera åt att också strategiskt utveckla koncernen.
Martin:
– Företagande för mig handlar om att vilja utveckla bolag och ta ansvar för att nå sina drömmar. Jag hade bolag redan innan jag började på Consat och när jag fick möjlighet att köpa in mig i Consat var valet både enkelt och hedrande. Har Inte ångrat mig en sekund!
Berätta om företaget!
– Consat är en bolagsgrupp bestående av specialiserade ingenjörs- och IT-bolag både inom tjänst och produkt. Allt startade med Consat Engineering som hjälper kunder med utveckling inom automation, mjukvara, mekanik, fordon, elektrifiering, IoT m.m. Vi utvecklar och levererar produktionslinjer och maskiner till kunder som SKF och Scania. Vi utvecklade all el och mjukvara till Volvo Cars första elbil C30Electric, samt ett telematiksystem till James Bondbilen i Casino Royale osv.
Utifrån vårt proaktiva och innovativa förhållningsätt har nya bolag bildats, ofta ur samarbeten med kunder eller partners. Consat Telematics började som ett outsourcingprojekt 2005 med Volvo Bussar och har nu växt till vårt största och snabbast växande bolag. Här utvecklar vi trafikledningssystem till kollektivtrafikoperatörer, huvudmän och städer runt om i världen. Vi har system i Sydney, Melbourne, i OS-staden Brisbane, i Dubai, i Sao Paulo, i Montreal, i Ontario, i British Columbia och i Norden är vi tveklöst störst. Allt började med Västtrafik och nu är vi så spridda att solen aldrig går ner över våra system!
Vi har Consat IP som är ett innovationsbolag där vi investerar i start up-bolag och i nya produkter, vi har bolaget Consat Data som är specialiserade på IT-drift och support där vi bland annat är ansvariga för all IT under Gothia och Partille cup!
Vi har ett IT-utvecklingsbolag i Indien med inriktning mot IoT och uppkopplade lösningar och vi har precis startat Consat Advisory som hjälper bolag med utveckla sin affärsverksamhet med hjälp av digitalisering och senast ut är Consat Design med fokus på Industri och UX design under ledning av en av landets tyngts designers, Ismail Ovacik, som senast varit exteriör designchef under flera år för Volvo Lastvagnar.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Inom ett antal teknikområden som exempelvis uppkopplad kollektivtrafik är vi de facto ett av världens ledande bolag där vi också är tekniskt mest i framkant. All utveckling sker i Partille. Vi arbetar agilt och var tredje vecka släpper vi en ny utgåva som automatiskt laddas ”over the air” till alla bussar, spårvagnar, färjor, tåg, hållplatser och trafikledningscentraler världen över. Teamet började med detta redan 2003. Tesla började 2012 i samband med lanseringen av Model S och många av de stora bilföretagen har ännu inte kommit igång.
1999 skapade Jan-Bertil Netgroup som är ett nätverksföretag med fokus på fordonsindustrin. Idag är Netgroup en av de största ingenjör och IT leverantörerna till Nordisk fordonsindustri. Genom ett unikt samarbete mellan 15 nischade bolag har vi lyckats med reptricket att nå volym genom många spetsar.
På Consat finns många exempel på uppdrag och projekt som sticker ut men mest utmärkande av allt vår innovationsförmåga att ta oss an tvärfunktionella projekt. Om Leonardi Da Vinci hade levt idag är jag övertygad om att han velat jobba på Consat.
Vad i företagandet gör er mest stolta?
– Att få vara med och skapa nytta och vinna tillsammans! Jag (Martin) har ett stort idrottsintresse med ett extra stort hjärta för lagsporter. Att kämpa hårt tillsammans i med och motgång för att till slut vinna slår allt! Precis så är det här på Consat. Utan grymt ambitiösa och kompetenta medarbetare där vi tillsammans vågar utmana och spänna bågen i att ta oss an nya och i många fall svåra utmaningar hade vi aldrig varit där vi idag är. Ändå är vi bara i början på vår resa och jag är övertygad om att framtiden är än ljusare. Personligen tycker jag inte att allt var bättre förr och jag känner en stor tilltro till att kommande generationer kommer att föra såväl Consat som mänskligheten vidare på bästa sätt.
Berätta om företagets framtidsvisioner.
– Vi har flera visioner eftersom det är viktigt för oss att alla våra dotterbolag har ett eget driv och egna drömmar. Genomgående är dock att vi vill göra skillnad med en insikt att med vår förmåga följer också ett ansvar. Under flera år har vi arbetat för att få till ett nytänkande samarbete mellan flera av de största fordonsföretagen för att få till ett internationellt samarbete för att kunna accelerera elektrifieringen. Vi kanske misslyckas men om vi lyckas kommer historia att skrivas. Parternas ambition är att starta i år.
Vilket är ert bästa företagartips?
– Tveklöst bygg nätverk och samarbeta. Tillsammans klarar man mer och nätverk är A och O för att hitta allt ifrån kunder, leverantörer, partners och såklart medarbetare.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
–Vi arbetar på flera plan inom hållbarhet och under våren har vi nu också tagit in en erfaren hållbarhetschef för att ytterligare accelerera våra ambitioner.
I och med vår tillväxttakt så måste vi av legala skäl snart ha en hållbarhetsrapport i vår årsredovisning. Vi vill dock starta tidigare och vi har under en tid också klassificerat våra projekt för att kunna styra mot uppdrag som är mer hållbara. Idag är närmare 75% av vår omsättning inom gröna projekt, till exempel inom elektrifierad kollektivtrafik. Vi kommer också att söka medlemskap i FN:s global compact program eftersom svåra problem kräver samverkan där alla är med och drar sitt strå till den gröna stacken.
Juryns motivering: