Isac Hjertén är Årets Unga Företagare i Ulricehamn

Vad var det som fick dig att bli företagare?
– Jag har alltid haft ett stort intresse för företag och skapande. Från väldigt tidig ålder hittade jag alltid på olika projekt och ville skapa något eget. Jag hade UF-företag under sista året på gymnasiet där jag och mina klasskompisar skapade ett sällskapsspel från grunden. Vi gjorde ett gediget arbete som innehöll många komponenter och behövde således åka runt och knacka dörr hos många företag som kunde hjälpa oss under resan. När UF sedan tog slut och jag tog studenten ville jag prova att starta ett företag på riktigt. Under den tiden spelade jag fotboll professionellt och hade det som heltidsjobb och hade ganska mycket tid över efter träningarna och under resor. Jag har alltid tränat oerhört mycket och testat extremt många olika märken, men hade inte riktigt hittat något som verkligen var hundraprocentigt. Då föddes idén om att göra det själv. Det blev starten till Divina som jag grundade 2018.
Berätta lite om ditt företag!
– Divina är ett klädmärke som designar, producerar och säljer primärt träningskläder och accessoarer på egen e-handel och hos återförsäljare. Vi har ett brett sortiment med flera hundra olika produkter för både dam och herr.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Redan från starten har strategin varit att producera kläder av högsta kvalitet som ska ha ett bra pris ut mot slutkunden som är tillgängligt och inte vara i det absoluta premiumsegmentet som endast en bråkdel av befolkningen har råd med. Vi har en aktiv roll i sociala medier där vi lägger mycket resurser och energi på att producera högkvalitativt material i tropiska miljöer. Många i vår bransch riktar in sig på content fotat i olika gym, medan vårt content är tagna runt om på jordens finaste platser. Vi själva bakom Divina syns aktivt i materialet då vi själva mer än gärna fotar material vid gömda vattenfall i Hawaiis regnskog och liknande. Våra kunder är alltid vårt största fokus. Om en kund hör av sig är det vår högsta prioritet att ge så snabb och bra support som bara möjligt, vilket har bidragit till en bra kvot av återkommande kunder.
Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
– När jag är som mest stolt över mitt företagande är när jag går till gymmet och ser en person jag aldrig sett tidigare bära kläderna som vi själva har designat och producerat. Att kunna vara en bidragande faktor till ökad motivation och träningsglädje som bidrar till folkhälsan betyder mer än någonting annat. I e-handel är det lätt att allt bara blir siffror på en skärm. Försäljning står bara som en siffra och så även kunder. Men att få se personerna bakom den siffran faktiskt bära kläderna, då finns det ingenting som gör mig mer stolt.
Berätta om företagets framtidsvisioner!
– Vi vill fortsätta utveckla vårt sortiment till att bli ännu bättre och möta kundernas önskemål, samtidigt som vi anpassar oss för nya trender. Jag vill att vi kommer ut på fler marknader och går in i fler länder och blir mer tillgängliga för nya kunder. Ett annat stort arbete som verkligen är en hjärtefråga för mig att vi ska bli mer hållbara, vilket är något som vi jobbat med under lång tid. I skrivande stund håller vår första hållbara kollektion på att produceras i en fabrik i Turkiet med högsta hållbarhetsbetyg. Tyget är tillverkad av återvunnen plast. Detta är något som jag verkligen vill fortsätta investera i och målet är att så mycket som möjligt ska vara tillverkat av hållbara material där vi minskar vår klimatpåverkan.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Det är en stor fråga och jag lär mig nya saker varje dag, jag är oerhört långt ifrån fullärd. Jag som 25-åring sitter inte direkt på något facit. Men jag tänker att om du har en idé så kör! Det finns ingen bättre skola än att starta företag. Jag har lärt mig så otroligt mycket mer på att driva företag än någonting annat i livet. Det enda man kan vara säker på när det gäller företag är att det inte kommer att bli som man har tänkt sig. Mycket problem kommer att dyka upp längs vägen där man behöver vara kreativ och lära sig hur man löser det, så är det varje dag för mig och har varit från dagen jag startade. Men så länge man jobbar med något som man verkligen brinner för så finns det ingenting jag hellre gör än att vakna varje morgon och försöka ta företaget framåt!
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Vi håller på att producera vår första kollektion där tyget är tillverkat av återvunnen plast. Vi kommer fortsätta investera i denna typ av material och försöka få ner vår klimatpåverkan så mycket det bara går. Målet i framtiden är att vartenda plagg ska vara tillverkat av återvunnet material och ekologisk bomull. Vi försöker även flytta produktionen närmre Sverige och har därför börjat jobba med en jättebra fabrik i Turkiet med högsta hållbarhetsbetyg.
Juryns motivering
Divina Sports har visat prov på kreativitet och innovation genom att erbjuda produkter som kombinerar funktionalitet med modern design. Deras närvaro på sociala medier, bidrar till att bygga en stark gemenskap kring sitt varumärke. Varumärkets förmåga att kombinera högkvalitativa produkter med effektiv marknadsföring. Företaget drivs av en ung och visionär entreprenör som har lyckats fånga en målgrupp genom sina produkter och marknadsföring.