Småföretagen och världen
Hittills har svenska företags internationella handel dominerats av storföretagen. Men denna bild av internationaliseringen börjar gradvis ändras. Globaliseringen, med snabbare och billigare transporter, spridning av kommunikationsteknologi och minskade handelshinder, innebär att fysiska avstånd minskar i betydelse och att det blir enklare och billigare för småföretag att handla med länder på andra sidan jordklotet.
I denna undersökning uppger 45 % av respondenterna att de gör internationella affärer, det är alltså ett betydligt mer utrikeshandelstungt urval än småföretagen i allmänhet. För de som handlar med både EU/EES är det lika vanligt att ha inlett sin utrikeshandel genom handel med Europa som med övriga världen. Totalt handlar respondenterna med 90 länder vilket innebär att i genomsnitt handlar varje utrikeshandlande företag med 5 länder. Företag med utrikeshandel med världen utanför EU/EEs märker av globaliseringen tydligare än företag utan utrikeshandel. Det ser både större konkurrens från övriga världen och större tillväxtmöjligheter där.