Lägre arbetsgivaravgifter skapar jobb och nya företag
Företagarna själva har under lång tid rankat sänkt arbetsgivaravgift som den överlägset viktigaste enskilda åtgärden för att förbättra företagarklimatet i Sverige.
Lägre arbetsgivaravgifter
sänker lönekostnaderna som är den helt dominerande kostnadsposten, speciellt bland tjänsteföretagen och gör det billigare att anställa samt
gör det mer lönsamt för företagaren själv att starta och driva företag.
I denna rapport analyserar vi tre förslag till sänkt arbetsgivaravgift. De tre alternativen är:
Arbetsgivaravdrag
Ett arbetsgivaravdrag för arbetsgivaravgiften utformat så att den allmänna löneavgiften på drygt 9,2 procentenheter av lönesumman tas bort för alla företag men endast upp till en maximal nedsättning på knappt 300 000 kronor i varje företag, vilket motsvarar en lönesumma för 10 anställda med genomsnittlig lön eller 3,2 miljoner kronor. Genom att avdraget maximeras för varje företag begränsas det direkta budgetbortfallet.
De små företagen gynnas relativt de större och man undviker att nedsättningen äts upp av höjda löner. Alla företag får del av grundavdraget, men det får störst betydelse i småföretag.
Generell sänkning
En generell sänkning av arbetsgivaravgiften genom att den allmänna löneavgiften tas bort för samtliga privata företag.
Nyanställningsavdrag
En generell sänkning av arbetsgivaravgiften genom att den allmänna löneavgiften tas bort för nyanställda. Vi antar att nedsättningen gäller under tre år.
För dessa tre modeller har beräkningar gjorts för hur de under en treårsperiod påverkar priser, produktion, sysselsättning, nyföretagande samt statsbudgetens utfall.