Småföretagen är större än du tror i utrikeshandeln
Skulle vi även inkludera tjänstehandeln, där dock statistik saknas både på EU- och svensk nivå vad gäller uppdelning på små och stora företag, skulle andelen bli ytterligare högre. Utrikeshandeln domineras värdemässigt av de stora svenska företagen, men andelen som sker i de små företagen ökar mycket snabbt. Detta framgår tydligt av denna statistikrapport som bl a visar:
• Drygt 90 000 företag i Sverige importerar varor. Av dessa är 95 procent företag med mindre än 50 anställda. 39 000 företag exporterar varor, varav 92 procent är småföre - tag.
• Nästan vart fjärde småföretag med 1–4 anställda importerar varor, medan ca 8 procent av de småföretagen har export av varor. Bland småföretag med 20–49 anställda är andelen som importerar knappt 45 procent, medan nästan 30 procent har varuexport.
• De små företagen (0–49 anställda) står för 36 procent av Sveriges importvärde, och för 22 procent av exportvärdet.
• Småföretagens utrikshandel har ökat i snabb takt sedan år 2000. De småföretagens import ökade mellan åren 2000–2012 med 72 procent, jämfört med 59 procent i större företag. De små företagens exportvärde ökade samtidigt med 99 procent, medan de stora företagen endast ökade med 36 procent.
• Småföretagens export hölls uppe betydligt bättre under krisen 2008-2009 jämfört med de stora företagens. Medan storföretagens export föll med drygt 18 procent, minskade de små företagens endast med knappt 9 procent.
• De svenska småföretagens andel av utrikeshandeln med andra EU-länder är totalt sett något högre än genomsnittet i EU. Detta gäller framför allt importen från andra EU- länder. Däremot är de svenska småföretagens andel av exporten till länder utanför EU betydligt lägre än unionens genomsnitt.