För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Intervju – Med internationalisering i sikte

Sophie Pettersson föddes in i entreprenörskapet. Tillsammans med sin bror driver hon familjeföretaget Kvistberga Group AB, där hon också är vd.

Ladda ner hela rapporten som PDF.

– Jag har en egen verkstad och har skapat arbetstillfällen till fem personer. Det är en fantastisk känsla! säger hon. Nu pågår en viktig internationaliseringsresa.

Kvistberga är ett producerande företag som tillverkar och säljer ramper främst till rullstolar.

Just nu sitter vd Sophie med en kvalitetspolicy som ska formuleras i samband med en kommande ISO-certifiering.

– Kvalitetspolicyn utgår från affärsidé och vision. Det är sällan jag formulerar sådana – man bara kör. Vad är egentligen vår affärsidé såhär 30 år senare? frågar hon sig.

Men nog vet hon. Det finns tydliga visioner för vart Kvistberga är på väg. Mycket har också hänt sedan hon, tillsammans med sin bror, tog över familjeföretaget efter ett ganska krångligt generationsskifte.

– Det kostade alldeles för mycket att ta över, företaget gick för bra. Så vi startade i stället Kvistberga Group AB, tog över verksamheten och har varumärket på licens.

Vd med allt på sitt bord

Att ta över familjeföretaget var ingen självklarhet.

– Jag trodde jag skulle göra något annat med mitt liv, men började sommarjobba hos pappa. När han sa att de skulle anställa och frågade om jag ville prova så svarade jag ja. Det var år 2000. 20 år senare sitter jag fortfarande här och tycker att det är så fantastiskt roligt att jobba! Jag leker ibland med tanken på hur det skulle kännas om någon annan skulle bestämma vad jag ska göra – och inser att det aldrig skulle fungera.

Som vd gör jag allt. Det är ju så det fungerar i ett litet företag. Jag fixar krånglande skrivare, funderar över marknadsföring, sälj, skriver stora kontrakt.

Från försäljning till produktion

Efter generationsskiftet har Kvistberga förändrats från ett rent försäljningsbolag till inhouse-produktion.

– Vi satsade på anställda och egen verkstad med produktion. Det ger ökad kontroll, det fungerade inte riktigt med leverantörskedjorna vi hade sedan tidigare. Ett av skälen till att pappa inte ville ha en verkstad var personalansvaret. Men det var vi redo att ta, förklarar Sophie.

Idag har Kvistberga sju anställda. Tre är tjänstemän och fyra jobbar i produktion.

– Självklart stöter vi på en del problem längs vägen, så är det att ha anställda. Vi lyckades få tag på en tjej som är produktionsledare och som har varit med sedan starten, hon är en viktig länk.

Internationalisering för ökad tillväxt

Kvistberga strävar hela tiden efter tillväxt.

– Vi har dubblat omsättningen från 10 till 21 miljoner. Vi behöver upp ytterligare ett steg till runt 30 miljoner i omsättning för att inte känna oss lika sårbara. Vi har ingen ambition att ta över världen, vi vill växa i stabil takt där vi mår bra och kan känna igen oss i det vi gör. Men för att nå våra mål måste vi öka internationellt. Den svenska marknaden är redan mättad.

– Marknader där största delen av produkten finansieras av staten eller via försäkringar är de mest attraktiva för oss. Det gör att bland annat Tyskland och Finland till viktiga marknader och där vi idag har bra återförsäljare. England ska vi bara ha som marknad – även om den dörren är stängd just nu på grund av Brexit.

Större krav på dokumentation Internationaliseringen i sig har bromsats upp på grund av pandemin. Branschen brukade samlas på en viktig mässa i Tyskland årligen. Mässan blev inställd 2020 och andra nätverk som exempelvis Handelskammaren har inte gett några resultat vad gäller nya kontakter.

– Vi har bara 20 procent på export i dag vilket gör att vi inte drabbas lika hårt av pandemin som några av våra konkurrenter. Att vi har egen produktion har också underlättat eftersom det inte gör oss lika beroende av andra leverantörer.

En annan utmaning för Sophie är de ökande kraven på dokumentation och översättningar.

– Det är en djungel att hitta tekniskt bra översättningar samtidigt som kraven på våra produkter ökar.

Häftigt skapa arbetstillfällen

Att vara företagare är lika läskigt som roligt, tycker Sophie.

– Jag har en egen plåtverkstad! Det kanske inte är det som slår högst när jag pratar med unga entreprenörer, men jag älskar mitt företag! Vi bockar plåt och vi svetsar. Det är en speciell känsla när exempelvis en kund ringer och frågar om sin leverans och jag kan gå ut på golvet och kolla direkt, säger Sophie och fortsätter:

– Allt ligger i mina händer. När det går bra är det fantastiskt! Jag har påverkat allt från hur min arbetsdag ser ut till vart vi ska om tre år. Tänk att vi har skapat arbetstillfällen för fem personer, det är superhäftigt!

 

Gå till nästa kapitel: Internationalisering