Remissyttrande: Validering i högskolan – för tillgodoräknande och livslångt lärande (SOU 2018:29)
Väl fungerande processer för validering inom högskolan är viktigt för yrkesverksamma som vill bygga på sin kompetens. Att kunna tillgodoräkna sig den reella kompetens man besitter möjliggör att individen genomför utbildning på ”rätt nivå”.
Valideringsdelegationen förespråkar en generös och flexibel valideringsprocess. Det innebär att individer ska kunna tillgodoräkna sig kompetenser som de har oberoende av om de kommer från formell utbildning eller om de kommer från arbetslivserfarenhet etc. Det tar sikte på att säkerställa att individens kompetens motsvarar de kunskaper och förmågor som individen ska ha tillgodogjort sig efter en utbildning, att lärandemålen är uppfyllda – inte hur kompetensen införskaffats.
Detta är något vi välkomnar. En kvalitetssäkrad, rättssäker och likvärdig validering vara av stor betydelse för en bättre fungerande kompetensförsörjning, underlätta det livslånga lärandet och rörlighet på arbetsmarknaden.