Remissyttrande över SOU 2019:11 Biojet för flyget
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer ska minska växthusgasutsläppen från flygfotogen genom att blanda in biodrivmedel. Utredningen föreslår reduktionsnivåer för åren 2021 till 2030, med låga reduktionsnivåer de första åren för att sedan kraftigt öka upptrappningen av reduktionsnivåerna från och med 2025. Kostnaden för att uppfylla plikten är därmed låg till en början och stiger sedan allt eftersom högre krav på inblandning träder i kraft. Den extra kostnad för biojetbränsle som plikten innebär kommer att belasta konsumenten i form av dyrare flygbiljettpriser. Plikten gäller endast för drivmedel som tankas i Sverige, vilket innebär att kostnaden uppkommer en gång för resor utrikes och två gånger för resor inrikes. Merkostnaden per enkelresa i pliktens startskede (år 2021) beräknas vara 3 kronor (inrikes), 6 kronor (utrikes Europa) och 19 kronor (interkontinental). År 2030 beräknas merkostnaden per enkelresa enligt föregående resebeskrivning vara 41, 78 respektive 250 kronor.
Företagarna tillstyrker utredningens förslag om en långsiktig reduktionsplikt och välkomnar liknande åtgärder som fokuserar på att minska utsläppen, inte resandet i sig. Ett bränslebyte i kombination med den teknikutveckling som sker inom flygindustrin spelar en avgörande roll för att vi ska nå våra transportpolitiska mål och att Sverige når nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2045.
Läs hela remissyttrandet över SOU 2019:11 Biojet för flyget (PDF)