Förändringar i eurovinjettdirektivet
Läs hela remissyttrandet som pdf.
Förändringar i Eurovinjettdirektivet innebär i korthet att vägavgifterna ska baseras på CO₂-prestanda i stället för euroklassen för motorfordon. En koldioxiddifferentiering ska införas för den tunga trafiken, vilket innebär ju mer koldioxid ett fordon släpper ut, desto högre infrastrukturavgift ska betalas. För att åstadkomma en sådan avgiftsstruktur ska alla fordon som omfattas delas in i koldioxidutsläppsklasser.
Företagarna tillstyrker förslaget givet att det är nödvändigt att Sverige anpassar nationell lagstiftning efter EU:s beslut om ett förändrat Eurovinjettdirektiv. Företagarna vill ändock uppmärksamma att det finns andra miljöstyrande system som är mer effektiva än det som har föreslagits inom direktivet. Vi är av samma uppfattning som Sveriges Åkerier, att koldioxidutsläppsklasserna som anges i direktivet och utgår ifrån fordonstillverkarna certifierade koldioxidutsläppssiffror är missriktade, då de inte tar hänsyn till om drivmedlet eller elen har förnybart eller fossilt ursprung. Ett så kallat Well to Wheel-system, som tar hela värdekedjan i beaktande, från produktion och distribution till användning av drivmedlet, skulle vara att föredra.