Remissyttrande: Effektivare kontrollmöjligheter i systemen för rot, rut, grön teknik och personalliggare (SOU 2024:61)
Läs hela remissyttrandet som pdf.
I betänkandet föreslås att utförare i samband med begäran om utbetalning ska vara skyldiga att ange om underentreprenörer eller bemanningsföretag har anlitats för hushållsarbetet eller installationen av grön teknik, samt att uppgifter ska lämnas på heder och samvete.
Det föreslås vidare att polisen på begäran ska få ut uppgifter från Skatteverket om utförare som har begärt utbetalning för visst hushållsarbete och att Skatteverket ges en möjlighet till tredjemansföreläggande för kontroll av att skattereduktion för hushållsarbete och installation av grön teknik.
Betänkandet föreslår även att en elektronisk personalliggare ska kunna överföra uppgifter till Skatteverket, att krav på sådana ska införas för alla som omfattas av personalliggare-regelverket och att Skatteverket i enskilda fall ska få besluta om undantag.
Därutöver föreslår betänkandet att Skatteverket ska få besluta om kontrollbesök för att utreda om det finns behov av kontroll av uppgiftsskyldighet enligt skatteförfarandelagen för den som beslutet om kontrollbesök gäller, eller för den som utför eller kan antas utföra arbete i verksamhetslokalen eller på byggarbetsplatsen. Skatteverket ska inte få besluta om kontrollbesök enbart för detta ändamål, utom när kontrollbesöket gäller en näringsidkare som bedriver byggverksamhet på en byggarbetsplats där en skyldighet att tillhandahålla utrustning för att föra en elektronisk personalliggare inte har fullgjorts.
Betänkandet föreslår också att uppgifter som identifierar arbetsgivaren för en verksam person som ska vara dokumenterad i en personalliggare, men som har en annan arbetsgivare än den näringsidkare som ansvarar för personalliggaren, ska dokumenteras i personalliggaren och att kontrollavgifterna avseende personalliggare höjs och ska bestämmas utifrån gällande prisbasbelopp.
Kontrollmöjligheter av rot, rut och installation av grön teknik
Företagarna gör bedömningen att de föreslagna förslagen inte utgör en betydande administrativ börda för berörda företag. Företagarna ser positivt på att Polismyndigheten och Skatteverket ges utökade möjligheter att dela information med varandra och att Skatteverket ges möjlighet att utfärda tredjemansföreläggande för kontroll av att utbetalning skett på korrekta grunder. Tredjemansföreläggande innebär dock en belastning för en ej avtalsslutande och skattskyldig part, varför det bör användas återhållsamt och tydligt avgränsat till den eller de transaktioner som misstanke föreligger om.
Nya regler för personalliggare
Företagarna har under lång tid varit kritiska till hur systemet med personalliggare varit uppbyggt. Det skapar administrativa bördor och framför allt höga kostnader vid banala fel som varken uppfattas som proportionerligt eller bidrar till minskat användande av svart arbetskraft. Denna kritik kvarstår.
Det är positivt att utredaren väljer att inte föreslå att fler branscher ska omfattas av kravet på personaliggare, men det borde kunna avvecklas för flertalet branscher. Företag som egentligen bedriver fullt legitim verksamhet blir bötfällda med tiotusentals kronor för formfel i ett system som är till för att stoppa användandet av svart arbetskraft. Detta är ett betydande problem som inte adresseras i tillräckligt stor utsträckning, eller avfärdas alltför lättvindigt, trots att jakten på formaliafel drar resurser från arbetet att finna riktigt svartarbete.
Mot bakgrund av detta ställer sig Företagarna mycket kritiska till den föreslagna höjningen av kontrollavgifterna. Företagarna vill, i det fall dagens personalliggarsystem kvarstår, se ett helt annat förfarande från Skatteverkets sida för kontrollerna.
Företagarna anser att konsekvensanalysen av avgiftshöjningen är mycket undermålig. Det saknas en beräkning om vilken förändring i det totala avgiftsuttaget som höjningen kan förväntas medföra. Likaså saknas en beräkning eller resonemang om vad kraftigt höjda avgifter kan innebära för ett litet enskilt företag. Mot bakgrund att avgifterna tas ut för formella fel i hanteringen av liggaren och inte för faktiskt användande av svart arbetskraft framstår detta som en brist.