Remissyttrande: Offentlighetsprincipen eller insynslag (SOU 2024:28) och Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän i skolväsendet
Läs hela remissyttrandet som pdf.
I det remitterade betänkandet föreslås att offentlighetsprincipen i tillämpliga delar ska gälla handlingar hos huvudmän för fristående skolor, förskolor och fritidshem, privat anordnad komvux samt utbildning i folkhögskolor som motsvarar komvux i sfi. De privata aktörerna ska jämställas med myndigheter vid tillämpningen av offentlighets- och sekretesslagen.
Insynsprincip i två versioner
Som alternativ lägger kommittén också fram ett förslag om en insynsprincip, som skulle innebära att allmänhetens insyn begränsas till vissa specifika handlingar, att huvudmän inte behöver lämna ut handlingar med vissa uppgifter, samt vissa andra regler avseende tillsyn, bevarande av handlingar och avgifter för att lämna ut handlingar.
Förslaget om insynsprincip presenteras i två versioner. I den ena anges i lag vilka handlingar som allmänheten har rätt till insyn i (vilket gör att inget diarium behöver föras), medan en motsvarande lista över handlingar inte finns i den andra versionen.I betänkandet föreslås lagändringarna träda i kraft 1 juli 2026.
Offentlighetsprincip eller insynsprincip
Som komplement till kommitténs förslag har Utbildningsdepartementet remitterat en promemoria med förslag till modifieringar av förslagen om offentlighetsprincip eller insynsprincip. I promemorian föreslås lättnadsregler från offentlighetsprincipen, motsvarande kommittéförslaget om insynslag, för mindre enskilda huvudmän (huvudmän som har högst två enheter, som kan vara förskoleenheter, skolenheter eller fristående fritidshem, eller som ingår i en koncern där koncernföretagen sammantaget är godkända som huvudman inom skolväsendet för högst två sådana enheter).
Företagarna anser att ett införande av offentlighetsprincipen vore orimligt betungande för enskilda huvudmän i utbildningsväsendet. Såväl kostnader för personal och rådgivning som den ökade administrativa bördan innebär att resurser behöver tas från utbildnings- och barnomsorgsverksamheten. Även med sådana lättnadsregler som föreslås i den remitterade promemorian skulle alltjämt förslaget innebära betydande kostnader som inte går att motivera ur proportionalitetsperspektiv. Företagarna avstyrker därför förslaget om införande av offentlighetsprincipen, även med lättnadsregler.
Finansiell kompensation
Den föreslagna insynslagen skulle vara mindre betungande än en tillämpning av offentlighetsprincipen för enskilda huvudmän, men även förslaget till insynslag skulle innebära kännbara kostnader. Så som konstateras i betänkandets konsekvensanalys har det till utredningen framförts att insynslagen skulle riskera få påtagliga konsekvenser för aktörer som bedriver verksamhet av begränsad omfattning, vilket skulle vara till nackdel i konkurrenshänseende, och att de ökade kostnaderna skulle medföra att vissa aktörer skulle kunna bli tvungna att lägga ner sin verksamhet eller sälja den till större företag.
Om förslaget till insynslag införs, är det av kostnads- och förutsebarhetsskäl att föredra att en specificerad lista över berörda handlingar anges i lagstiftningen.
Företagarna anser också att enskilda huvudmän bör få finansiell kompensation för de ökade kostnaderna som införande av en insynslag innebär.