För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Remissyttrande: Skatteverkets promemoria Slopat krav på uppgift om beslutsfattare i underrättelser om beslut

Publicerad 7 maj 2024
I sak anser Företagarna att Skatteverkets förslag är för långtgående sett till dess syfte och avstyrker därför promemorians förslag.

Läs hela remissyttrandet som pdf.

Skatteverket föreslår i promemorian att skatteförfarandeförordningen ändras, så att det klargörs att automatiserat beslutsfattande är tillåtet även i vissa fall där i dag en underrättelse om ett beslut ska innehålla uppgift om vem som har fattat beslutet.

I betänkandet SOU 2024:1 har föreslagits att en bestämmelse ska införas i förvaltningslagen och 17 kap. 3 § skatteförfarandeförordningen för att möjliggöra att uppgift om namn på bland annat beslutsfattare inte ska behöva anges i en skriftlig underrättelse om beslut, om det kan befaras att denne kommer att utsättas för våld eller annan allvarlig olägenhet. Förslaget i den remitterade promemorian är inte kompatibelt med förslaget i SOU 2024:1.

Promemorians förslag tycks ha två syften: att möjliggöra att fler beslut fattas automatiserat, och att färre tjänstemän på Skatteverket ska få sina namn angivna på skattebeslut. Det sammanfattas på detta sätt i promemorian: ”De beslut som kan innebära risk för hot och trakasserier är beslut som är till nackdel för den enskilde. Samtidigt torde det främst vara i dessa fall som den enskilde har intresse av att få veta vem som har fattat beslutet.”

Vad gäller frågan om hot och trakasserier mot Skatteverkets anställda, förutsätter Företagarna att Skatteverket som myndighet och arbetsgivare har interna säkerhetsrutiner för att hantera sådana. Hot och trakasserier som kan vara brottsliga bör självklart polisanmälas. Förekomsten av sådana incidenter är enligt Företagarna en fråga som bör hanteras och betraktas separat från frågan om huruvida det är lämpligt eller ej att automatisera beslut och underrättelser om beslut.

I sak anser Företagarna att Skatteverkets förslag är för långtgående sett till dess syfte. Att möjliggöra att beslut i okomplicerade mängdärenden kan fattas automatiskt är välkommet, både för att minska de administrativa kostnaderna och att förkorta handläggningstider. Företagarna anser dock inte att den aktuella paragrafen behöver helt upphävas för att möjliggöra automatiska beslut. Mot bakgrund av detta avstyrker Företagarna promemorians förslag, och uppmanar Skatteverket och regeringen att hitta en mer lämplig lösning för att möjliggöra fler automatiserade beslut.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.