Remissyttrande: SOU 2023:84 En hållbar bioekonomistrategi och SOU 2023:15 Förnybart i tanken
Utredningsdirektivet består av dels ett uppdrag att analysera genomförbarheten i och föreslå åtgärder som främjar effektiv produktion av flytande biodrivmedel baserat på inhemska råvaror i Sverige (SOU 2023:15), dels ett uppdrag att ta fram förslag till en nationell strategi, ett eller flera uppföljningsbara mål och, vid behov, åtgärder för en hållbar, konkurrenskraftig och växande bioekonomi (SOU 2023:84).
Utredningens förslag
För att Sverige 2040 ska ha en mer resurseffektiv, motståndskraftig och konkurrenskraftig bioekonomi i hela landet föreslår utredningen att, med jämförelseår satt till 2021, bioekonomins förädlingsvärde ska ha ökat med 60 procent, dess substitutionsnytta med 50 procent, exportvärdet med 100 procent. Den inhemska produktionen av förnybara drivmedel som andel av drivmedelsbehovet inom transportsektorn, exklusive el, ska uppgå till 90 procent och minst 50 procent av regionerna ska ha ökat antal förvärvsarbetande inom bioekonomin med minst två procent, samtidigt som minst 85 procent av regionerna ska ha ökat förädlingsvärdet inom bioekonomin med minst 60 procent.
Utredningen föreslår att ett kompletterande, flexibelt och långsiktigt styrmedel införs i form av intäktsgarantier för tillkommande inhemsk produktion av flytande förnybara drivmedel och mellanprodukter. Styrmedlet utformas som ett konkurrensutsatt anbudsförfarande och innebär att intäktsgarantier betalas i efterskott under en tioårsperiod, baserat på mellanskillnaden mellan priset på en referensprodukt och angivet anbudspris.
Företagarnas synpunkter
Företagarna är kritiska mot centralstyrning mot kvantitativa mål. Utredningen ger inget bra svar på varför biodrivmedlen måste produceras i just Sverige och har inte heller lyckats klarlägga de samhällsekonomiska effekterna och riskerna med målen på ett adekvat och övertygande sätt.
När staten sätter upp produktionsmål och reglerar kvantiteten och metoderna för produktionen riskerar det att hämma innovation och tillväxt. Företagarna förespråkar därför i stället marknadsbaserade lösningar, som exempelvis utsläppshandeln i ETS 2-systemet (som kommer att införas 2027). Systemet kräver att drivmedelsaktörer köper utsläppsrätter baserat på de koldioxidutsläpp deras bränslen orsakar, vilket förväntas öka användningen av biodrivmedel eftersom de genererar färre utsläpp och därmed kräver färre utsläppsrätter.