Remissyttrande: Betänkandet Ett nytt konsumentkreditdirektiv (SOU 2024:69)

Utredningen föreslår att det nya konsumentkreditdirektivets artiklar av främst civil- och marknadsrättslig karaktär genomförs genom bestämmelser som förs in i en ny konsumentkreditlag. Lagen struktureras dock om och delas in i kapitel. Utredningen föreslår vidare att det nya direktivets artiklar av näringsrättslig karaktär ska genomförs i lagen om verksamhet med bostadskrediter. Lagen föreslås få ett utvidgat tillämpningsområde och därför byta namn till lagen om verksamhet med bostadskrediter och vissa andra konsumentkrediter. I kreditupplysningslagen genomförs de bestämmelser som ställer krav på kreditdatabasleverantörers verksamhet. Utredningens förslag innehåller även ett flertal följdändringar.
Konsumentkreditlagstiftningen är komplex, likaså betänkandets förslag. De företag som berörs mest direkt av förslagen är kreditgivare och kreditförmedlare av konsumentkrediter. Av konsekvensanalysen framgår att det har varit svårt att uppskatta hur många företag som berörs av förslagen.
Företagarna instämmer i synpunkten som framhålls i flera remissyttranden, att regeringens förslag i promemorian Stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden (dnr 2024/01078) går längre än konsumentkreditdirektivet kräver, genom att föreslå att det att ska krävas tillstånd att driva bank- och finansieringsrörelse för att få lämna eller förmedla lån till konsumenter. Sådana tillstånd är både omfattande och kostsamma, och ett sådant krav skulle därtill medföra att kreditförmedlare skulle riskera att bli skyldiga att också tillhandahålla kredit (penningmedel), vilket skulle innebära en intressekonflikt, då kreditinstitut har ett (legitimt) intresse av att marknadsföra sin egen kreditprodukt, medan kreditförmedlare har möjlighet att bistå låntagaren i att välja mellan ett flertal kreditgivares produkter.