Regelförenkling
Företagarna anser att en företagares tid främst ska läggas på saker som skapar värden för företagaren, dess anställda och samhället i stort. Inte på att administrera lagar och regler.
Exempel på regelbörda är inrapportering till olika myndigheter, exempelvis skatt, moms, arbetsgivaravgifter och andra rapporteringskrav. Det handlar även om att följa regelverk som inbegriper tillstånd eller tillsyn. På detta kommer alla regler och lagar som löpande måste följas exempelvis bokföring, regler för personalliggare et cetera. Med andra ord administrativ tid som till skillnad från fakturering inte är direkt kopplad till verksamheten.
Företagarnas mål är att företagens administrativa kostnader ska minska och att den upplevda regelbördan blir mindre. En företagares tid ska läggas på att driva företag inte administration. Det kan bli verklighet genom:
Tydliga mål och styrning
Det offentligas regelförenklingsarbete behöver systematiseras och med tydliga mål om minskade administrativa kostnader för företagen. Handläggningstider, service och bemötande samt det egna förenklingsarbetet bör vara en del av en årlig uppföljning. Varje ny administrativ pålaga bör utvärderas.
Regeringen kan och bör styra myndigheters långsiktiga inriktning och ledningsform. Tydliga instruktioner är en förutsättning om det offentliga förenklingsarbetet ska resultera i bestående effekter. Det uppdrag som getts till flera myndigheter om att själva arbeta med regelförenkling bör vara föremål för en systematisk uppföljning från regeringens sida och där det är lämpligt spridas till fler myndigheter.
Digitalisering
Digitalisering har länge varit ett modeord inom svensk förvaltning. Ändå tappar Sverige i förhållande till andra europeiska länder när det kommer till graden av digitalisering i offentlig sektor. Företagarna vill se tydligare mål med digitaliseringspolitiken, särskilt när det kommer till fler automatiserade beslutsprocesser. I synnerhet mängd- och rutinärenden inom offentlig sektor, både inom myndigheter såväl som regionala och lokala förvaltningar, bör hanteras maskinellt och bara undantagsvis handläggas manuellt såsom vid fel eller vid stickprov.
Tillstånd och avgifter
Långa väntetider påverkar företagens verksamheter negativt. Särskilt mindre företag som i högre grad är beroende av att ärendehanteringar inte tar för lång tid är utsatta för detta. Mer behöver göras för att korta handläggningstiderna. Digitalisering är en del i detta men även den manuella handläggningen behöver effektiviseras. Kommunerna behöver lära mer av varandra kring hur handläggningstider kan kortas och undvika att olika krav ställs på företag beroende på i vilken kommun man verkar.
Företagarna anser att samtliga statliga myndigheter bör införa efterfakturering av utförd tillsyn och kontroller gentemot företag. Offentlig tillsyn och kontroll bör införa ett sådant system för att uppnå en ökad rättssäkerhet i förvaltningsbesluten.