Hållbara lösningar, lojala kunder och starkare varumärke: Uppsala:2030

Börjar
2025-05-09 | 07:30
Slutar
2025-05-09 | 11:00
Plats
Hubben, Dag Hammarskjölds Väg 44, 752 37 Uppsala, Sverige
Kontaktperson
Företagarna Uppsala
uppsala@foretagarna.se
Välkommen den 9 maj kl 07.30-11:00 till Hubben, Uppsala Science Park eller var med via Zoom.
Lojala kunder med hållbart varumärke
Forskning visar att kunder blir mer lojala när de kan ta samhällsansvar genom att välja hållbara produkter. Inspireras av Västerbottensåpa, det lilla företaget som nått kunder i hela Sverige, och IKEA, som genom sin omställning till en cirkulär ekonomi även driver initiativet Jobbspåret för att göra skillnad lokalt.
Vi kommer att få lyssna till
Jacob Hallencreutz – styrelseordförande på Svenskt Kvalitetsindex (SKI) och associerad forskare vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Jacob visar hur sambandet mellan samhällsansvar och kundnöjdhet har stärkts kraftigt de senaste 15 åren – och varför det är viktigare än någonsin för företag att agera hållbart.
Katarina Lindh Weibull – leder IKEAs transformation till en cirkulär ekonomi. Hon berättar om IKEAs hållbarhetslöfte: att skapa en bättre vardag för de många människorna, och hur företaget konkret levererar på detta genom sin omställning.
Jessica Öhlund – varuhuschef på IKEA Uppsala. Jessica delar med sig av hur IKEA startade Jobbspåret i Borlänge, Gävle och Uppsala – ett initiativ som både motverkar kompetensbrist i näringslivet och skapar nya jobbmöjligheter för utrikesfödda.
Sara Idenfors – grundare av Västerbottensåpa, som tillverkar cirkulära städprodukter. Sedan 2022 har företaget nästan tiodubblat omsättningen, tjugodubblat resultatet och skapat viktiga arbetstillfällen i glesbygden. Vad ligger bakom denna framgång? Sara delar med sig av sin resa.