För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Vilka regler gäller för skyddsombud?

Fråga: Jag har fått frågan från mina anställda kring skyddsombud, som vi inte har i dag. Vilka regler gäller för detta och hur fungerar det?

Svar från juristen: På varje arbetsställe där det sysselsätts minst fem arbetstagare ska det utses ett eller flera skyddsombud (även kallat arbetsmiljöombud).

Krav på skyddskommitté 

Vid arbetsställe där minst 50 personer sysselsätts ska det finnas skyddskommitté med företrädare för arbetsgivaren och arbetstagarna.  

Finns kollektivavtal är det den lokala arbetstagarorganisationen som utser skyddsombud och arbetstagarrepresentanter i skyddskommittén.

Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal är det de anställda på arbetsplatsen som väljer skyddsombud.

Fack som har medlem på arbetsplats utan skyddskommitté kan utse regionalt skyddsombud för arbetsplatsen och det kan då vara någon som inte är anställd på arbetsplatsen utan till exempel en ombudsman. 

 Reglerna om skyddsombud finner du i 6 kap arbetsmiljölagen. Du kan läsa mer på Arbetsmiljöverkets webbplats.  

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Anställning:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.