Vad gäller när jag tar över en verksamhet med anställda?
Svar från juristen: När ditt företag tar över en annan verksamhet följer, som huvudregel, de anställda med verksamheten till den nya arbetsgivaren. Men det är inte bara de anställda som följer med, anställningsavtalen och anställningsvillkoren följer vidare med på oförändrade villkor. Det innebär bland annat att du som övertar en verksamhet är skyldig att betala den tidigare avtalade lönen och exempelvis följa tidigare villkor om semester och tjänstepension.
MBL-förhandla
Därutöver finns det särskilda bestämmelser i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) om hur kollektivavtal följer med personalen till den nya arbetsgivaren. Du ska som arbetsgivare också MBL-förhandla innan övergången av verksamhet.
Både överlåtaren och förvärvaren har ett solidariskt ansvar gentemot arbetstagaren för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången. Detta innebär att arbetstagaren kan välja att rikta eventuella krav mot sin nya arbetsgivare eller sin tidigare arbetsgivare. Här kan överlåtaren och förvärvaren välja att avtala om vem som slutligt ska ansvara för det som tjänats in före övergången.
Anställningstid följer med
Även de anställdas anställningstid följer med vid övergången av verksamheten. Det innebär att de anställda får tillgodoräkna sig tiden hos den förra arbetsgivaren vid beräkning av uppsägningstid enligt LAS och vid fastställande av turordningslistor.
Övergången av verksamheten är inte sakliga skäl för uppsägning av personal. Det innebär att det överlåtande bolaget inte kan säga upp sin personal för att det ska ske en verksamhetsövergång. Både överlåtaren och mottagaren av verksamheten är dock fria att grunda en uppsägning på ekonomiska, tekniska eller organisatoriska skäl. Om någon anställd motsätter sig att följa med verksamheten till den nya arbetsgivaren och är kvar som anställd i det överlåtande företaget kan det bli fråga om omplacering eller uppsägning på grund av arbetsbrist.