Vad ska jag göra när en anställd är “skenbajsare”?
Till att börja med ska du prata med den anställde om beteendet. Det kan vara fråga om att den anställde går in på toaletten för att spela spel, delta i debatter på sociala medier eller helt enkelt gömmer sig för att slippa arbeta. Men det kan också finnas andra allvarliga orsaker, t.ex. hälsoproblem, stress eller dålig arbetsmiljö, som gör att den anställde måste gå på toaletten ofta. Som arbetsgivare har du ett ansvar över arbetsmiljön och att förebygga ohälsa och sjukdom.
Är det så att den anställde använder toaletten som gömställe för att slippa arbeta behöver ni diskutera vad som kan göras för att höja den anställdes motivation till att arbeta. Det är du som arbetsgivare som leder och fördelar arbetet. Den anställde ska utföra arbete och motiverade anställda är engagerade. Även om de kanske gör något enstaka privat ärende på arbetstid så arbetar de oftast igen det. Men de privata ärendena får inte gå ut över arbetsprestationen och det som den anställde är anställd för att göra.
Men det kan också visa sig att det finns någon form av sjukdom som orsakar de många och långa toalettbesöken. Det kan vara fysiska besvär som en magåkomma eller psykiska besvär som ger attacker. Det blir då din uppgift att stödja den anställde så att den anställde får rätt hjälp från sjukvård m.m. Eventuellt kan du som arbetsgivare också behöva vidta åtgärder exempelvis ändrade arbetsuppgifter eller arbetstider för att underlätta för den anställde i dessa fall.
När det rör sig om sjukdom eller någon form av medicinska problem bör du också ta upp med den anställde om ni kan informera de övriga anställda som har haft synpunkter, ibland kan stöd från kollegor göra under. Men det kan också handla om något som den anställde inte vill ska spridas till övriga på arbetsplatsen. Om den anställde inte vill att detta sprids så måste du respektera detta som arbetsgivare.
Det kan också vara något annat i arbetsmiljön som gör att den anställde måste få gå ifrån. Det kan t.ex. handla om att någon varit extremt otrevlig, konflikter, mobbning eller annat och den anställde behöver när det händer gå ifrån för att lugna ner sig. Även i dessa fall ska du undersöka vad som kan göras för att förebygga och underlätta så detta kan minimeras och att de anställda får rätt stöd. Ren mobbning och kränkning ska du som arbetsgivare stävja och förbjuda.
När det gäller övriga anställda som diskuterar detta bakom den anställdes rygg bör du ta upp att det är bättre att prata med den det berör direkt än att tala om den anställde. Du bör som arbetsgivare sätta stopp för den typen av “kränkningar” som det innebär att övriga anställda tisslar och tasslar bakom den anställdes rygg. Det kan lätta leda till en dålig psykosocial arbetsmiljö för de anställda om skvaller och spekulationer får florera ohindrat.