För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Vad räcker för bindande avtal?

Fråga: Är denna formulering tillräcklig för att vara ett bindande avtal mellan kunden och oss?: "När kunden tackat ja till en affär skickar säljaren en orderbekräftelse via e-post på vad som avtalats och meddelar i bekräftelsen att kunden med detta godkänner våra avtalsvillkor. Våra utförliga avtalsvillkor bifogas e-postmeddelandet."

Svar från juristen: Enligt det du beskriver ingås avtalet genom att kunden tackar ja till ert erbjudande. Om ni säljer till andra företagare kan ni ingå avtalet muntligt och bifoga de mer utförliga avtalsvillkoren i e-postmeddelandet med orderbekräftelsen. Om köparen då inte protesterar mot orderbekräftelsens innehåll inklusive bilagan inom rimlig tid har de bevisbördan för att avtal är ingånget på andra villkor. För att vara säkra på att kunden fått orderbekräftelsen kan ni ha med en uppmaning att svara på meddelandet.

Om ni säljer till konsumenter ska konsumenten ha tillgång även till de allmänna villkoren i samband med att avtalet ingås för att bli bunden av dessa villkor. Säljer ni via internet bör ni därför se till att få någon form av dokumentation på att konsumenten haft tillgång till villkoren. Annars måste ni se till att få en bekräftelse från konsumenten att de accepterar villkoren i orderbekräftelsen. Om ni har telefonförsäljning finns särskilda regler i distansavtalslagen om skriftlig bekräftelse från kunden för giltigt avtal. Det kan du läsa mer om i artikeln Måste jag alltid ha skriftligt avtal med konsumenter vid telefonförsäljning? 

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Avtal & Köp:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.