Går det att häva ett köp även fast avhjälp erbjuds?
Det kan vara väldigt frustrerande att få en vara behäftad med fel. Felet på varan kan orsaka ekonomisk skada för köparen (d.v.s. restaurangägaren i detta fall) som gärna vill häva köpet, det vill säga återlämna varan och få pengarna tillbaka.
När köparen inte är konsument gäller köplagen som är dispositiv. Med dispositiv menas att lagens regler gäller bara om inte annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna. Om köplagens regler om hävning ska tillämpas gäller bland annat följande.
Köparen har rätt till hävning i vissa fall, till exempel om felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren (d.v.s. ditt bolag i detta fall) insåg eller borde insett detta.
"Utgångspunkten är dock att säljaren har rätt att avhjälpa felet eller erbjuda omleverans om detta inte innebär väsentlig olägenhet för köparen"
Om köparen inte respekterar säljarens rätt att avhjälpa felet och istället häver köpet på felaktiga eller otillräckliga grunder kan köparen i sin tur göra sig skyldig till ett avtalsbrott och eventuellt bli skadeståndsskyldig.
Som medlem i Företagarna ringer du kostnadsfritt och ställer dina frågor!